Soleil

Soleil solcremer

Bruger du den rigtige solcreme?
Beskytter du dig mod solen på alle måder?
Vidste du f.eks., at du kan beskytte dig mod solen via kosten?

Læs med her og lær hvordan du kan omgås solen og nyde den på en sund og forsvarlig måde og hvilken Soleil solcreme jeg anbefaler.
Vi danskere mangler D-vitamin. Vi ser sjældent solen.
Derfor løber vi danskere ud i solen, når den er her. Smider alt hvad vi har i hænderne og finder sommertøjet frem, selvom det måske stadig er lidt koldt. Ups.

Men helt ærligt? Vi hører jo hele tiden på den her manglende D-vitamin. Når vi så endelig kan nyde solen i kolde Danmark, så hører vi om hudkræft og hvor farlig solen kan være.

What to do?

Du skal nyde solen. Suge D-vitamin til dig og danse og grine i solens stråler. For intet er jo bedre.

Men du skal gøre det på den rigtige måde. Du skal beskytte dig. For alt for mange danskere får konstateret hudkræft og modermærkekræft (inklusiv mig selv) og du kan SAGTENS lære at nyde solen på den rigtige måde.
Det kræver jo bare den rigtige beskyttelse.

Du kan beskytte dig på 2 måder.

  • Beskyttelse udefra
  • Beskyttelse indefra

Beskyttelse udfra – ved at bruge solcreme der indeholder fysiske filtre. Der er nemlig forskel på, om solcremen er lavet med kemiske filtre eller fysiske filtre!

Fysiske filtre

Solcremer lavet på fysiske filtre danner en total barriere over for UV-stråler. Solcremen danner dermed et usynligt skjold, der forhindrer UV-strålerne i at nå ned til de levende celler i huden. 
Disse cremer virker med det samme og vil virke indtil du vasker eller sveder det væk.

Den eneste ulempe ved solcremer lavet på fysiske filtre er, at de kan få huden til at se blå-hvid ud. Mange af solcremerne laves dog, så de ikke giver så meget hvid farve men stadig beskytter din hud.

Kemiske filtre i Soleil

Solcremer lavet på kemiske filtre omformer UV-strålerne til en mindre skadelig form for stråling. For at det kan ske, skal de kemiske filtre ændre struktur og ved denne proces, mister solcremen gradvis sin evne til beskytte og skærme for solen. 
Når du bruger en solcreme lavet på kemiske filtre er det derfor vigtigt, at smører solcremen på en halv til en hel time før, at du går ud i solen og generelt påføre det regelmæssigt, når du er i solen. Ellers virker solcremen ikke.

Som den nørd jeg nu er, har jeg dog fået fat i nogle og de er selvfølgelig også økologiske. Nemlig Soleil Toujours solcreme.

Disse fødevarer indeholder stoffer, der beskytter mod solen. Både fordi mange af dem indeholder antioxidanter men også fordi at planter, blomster og bær selv producerer stoffer, så de kan klare solen. Disse stoffer kan vi heldigvis også bruge som beskyttelse.

Jeg anbefaler dig, at du dagligt henover hele sommeren spiser minimum én af disse fødevarer:

  • Omega 3 fra fede fisk og hørfrøolie
  • Antioxidanten astaxanthin fra rejer, hummer, laks og krill olie kapsler
  • Kokosolie
  • Grøn og hvid te
  • Tomater
  • Resveratrol i rødvin som beskytter mod UV-skader
  • Aloe vera
  • Blåbær
  • Pistacienødder
  • Gulerødder
  • Vandmelon
  • Søde Kartofler
  • Agurk
  • Appelsiner (C-vitamin)
  • Vand
  • Granatæble
  • Mandler
  • Hyben
  • Havtorn
  • Grønne blad grøntsager
  • Kikærter og hummus
  • Mørk chokolade
  • Solsikke kerner
  • Generelle anbefalinger

Valg af fødevarer er helt op til dig selv. Jeg anbefaler selvfølgelig så vidt mulig en variation mellem fødevarerne. Simple ting som fx gulerødder, har en super god effekt og er let at tage med ud i solen. Gulerødder indenholder betakaroten, som bidrager med A-vitamin, som går ind og beskytter huden mod solens UV-stråler, samt støtte til en god farve.

Vidste du, at der er studier i Holland, der har vist, at hvis du udsætter huden langsomt for solens UV-stråler uden solbeskyttelse, så giver det huden en beskyttende virkning?
Derfor er det helt okay at din hud langsomt nyder solens stråler og at du får din daglige D-vitamin. Så længe det blot er mellem 5-30 min alt efter hudtype.
Husk at det skal være om formiddagen eller sidst på eftermiddagen. 
Husk solhat, siesta og solcreme i mellemtiden.

Der er faktisk ingen grund til at du soler mere end 30 min, da kroppen ikke danner mere D-vitamin af den grund.

Når din hud bliver mørkere, er det faktisk kroppens forsøg på at forhindre DNA-skader.
Så sol dig til en fin og smuk sommerglød, men bevar din sundhed og dit helbred samtidig.

Når du bliver ældre, vil du være taknemmelig for at du ikke er en rynket rosin 😉


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Nup min E-bog: “Slip dine symptomer nu”
Luk

Læs e-bogen: "Sådan slipper du af med dine symptomer. Tag mini-intolerancetesten og nup mine opskrifter!"

  • - Kan jeg slippe mine symptomer?
  • - Hvilke opskrifter anbefaler du?
  • - Jeg drømmer om sund livsstil - hvad gør jeg?