Gluten – hvad for noget? Hvad dælen er det?

Jeg sad til bryllup forleden dag med min kusine og på et tidspunkt kom vi ind på emnet ”gluten”. Vi talte om hvordan fremstillingen af mad har ændret sig igennem årene, og hvorfor der er gluten i al mulig mad i dag, så kroppen bliver bombarderet. Problemet er jo ikke kun brød og pasta. Problemet er, at gluten er skjult i så mange produkter, som du slet ikke aner og mit spørgsmål er så: Hvorfor tilføje gluten i alle de produkter, som ikke har noget med brød at gøre?

 

Vidste du, at der er gluten i makeup, shampoo, læbestifter eller medicin? Og det store spørgsmål er selvfølgelig, hvad har gluten at gøre der?

 

Problemet med gluten i dag, er jo at vi får bombarderet vores kroppe med gluten til morgenmad, frokost, mellemmåltid, aftensmad ja selv i desserter, er der gluten i. Det er jo klart at vores tarme og immunforsvar går amok, når vi konstant spiser gluten og vore kroppe aldrig får en chance for at slappe af og være fri fra gluten.

 

Jeg har lært så meget om, hvordan jeg balancerer min pH og støtter mit immunforsvar. Vores kroppe har en maksimal belastning (hvor meget ubalance det kan håndtere, før det siger hey no more!) Sådan har min krop talt til mig.

Ja, uden gluten betyder ingen hvede, byg, rug m.m. for ikke at glemme en hel masse etiket- læsning. Men det er en lille pris at betale for ikke at have symptomer!
At går glutenfri er lettere idag end det var tidligere og der er flere og flere glutenfri varer. Husk dog på alle glutenfri varer ikke altid har noget med sundhed at gøre!

 

Vidste du, at der kan være gluten i:

 

Naturlige aromaer

Færdigretter

Konserveret fisk

Pålæg

Sojasovs

BBQ saucer

Ketschup

Salatdressinger

Bouillon

Miso

Fiskesauce

Østersauce

Chokolade

Krydderi pakker

Lakrids

Bolsjer

Is

Cornflakes

Yoghurt

Kaffe

Iste

Sportsdrikke

Øl

 

Bare for at nævne nogle få……

 

Jeg vil opfordre alle til at holde glutenfrie dage!!!

 

Engang var det luksus at gå til bageren om søndagen. I dag er det næsten en daglig vane. Hvor blev variationen af?

 

Det handler jo ikke kun om gluten. Det handler i bund og grund også om ens helbred, livsstil, viden og en form for accept eller mangel på samme.

 

Min kusine og jeg er så til bryllup. Hvad skal jeg gøre? Menuen står på pasta. Vi befinder os i GLUTEN land. Jeg sidder hos min italienske familie. Skal jeg bestille noget andet, eller skal jeg være høflig og spise, hvad jeg får serveret? Jeg tænker: Ok lad det komme an på en prøve. Jeg nyder en god portion pasta. Jeg drak ikke alkohol, da det ikke lige er mig. Men det føltes som en intens form for gluten-tømmermænd. Mit hoved gjorde ondt, jeg fik oppustede øjne, rendende næse, følte mig udmattet og en enorm træthed, og sidst men ikke mindst følte jeg det som om jeg havde en stor rund fodbold i min mave. Det var absolut ikke nogen sjov fornemmelse og symptomerne varede ikke kun en enkelt dag, som når man har tømmermænd, men blev ved med at drille mig til min krop havde renset det ud efter nogle dage. Jeg havde nok været bedre tjent med at drikke et par shots alkohol i stedet for.

 

Jeg er selv næsten 100% glutenfri. Jeg handler ingen glutenprodukter ind til hjemmet, og min fordøjelse elsker mit valg og mine symptomer som høfeber, blærebetændelse, træthed, hovedpine er pist forsvundet og sparket ud i det blå. Jeg spiser dog rugbrød uden gær fra Emmerys, når jeg er ude men kun ca: tre gange om måneden, da jeg godt kan tåle rug. Hos mig er hvede problemet. Men jeg har læst en masse forskningsresultater om hvad gluten forårsager, og derfor volder det mig absolut ingen problemer at udelade gluten i min kost.

 

Men jeg ved jo også, hvordan man lever glutenfrit, og hvordan jeg finder de bedste glutenfri produkter. Så på grund af min personlige erfaring (såvel som min faglige uddannelse), har jeg været i stand til at vejlede alle mine klienters omkring deres behov og ønsker om at gå glutenfri.

 

Så for alle nybegynderne derude,  har jeg lavet lidt om gluten til dig i dag!

 

Hvad er så gluten – tænker du måske?

 

Lad os begynde:

Glutenfri betyder, at en person undgår alle fødevarer, der indeholder gluten.

 

Gluten er et proteinstof, der findes i alle danske kornsorter. Findes meget i hvede og mindre i rug, havre, durum, grahamsmel, spelt, semulje, emmer, couscous, bulgur plus alle de skjulte varer som jeg har listet oppe for oven.

 

Hvilke symptomer giver gluten?

 

Symptomer:

 

  • Luft i maven
  • Diarré
  • Oppustethed
  • Forstoppelse
  • Træthed
  • Udslet
  • Depression
  • Diarré
  • Vægttab
  • Kvalme
  • Opsvulmet mave

 

Hvad er intolerance?

 

Glutenintolerance er ikke genetisk bestemt, der sker ikke den samme skade på tarmslimhinden og laboratorieprøver kan ikke altid give et endegyldigt svar. Men har du glutenintolerance kan du med fordel leve glutenfritog forsøge dig med laboratorietest som jeg kan hjælpe dig med at få taget for at få et bedre indblik. Har du læst om nogle af de test jeg kan hjælpe dig med? Se her. Tilmeld dig mit nyhedsbrev i dag og få et nyhedsbrev om intolerancer og laboratorietest her.

 

Hvad skal du så spise, hvis du ikke må spise hvede eller gluten? Der er faktisk en masse alternativer. Se her:

 

Kan ikke spises: Kan spises: Glutenfrivarer:
     
Hvede Ris Boghvede/majs/quinoa/ Pasta
Havre Hirse Brød
Rug Quinoa Grødblandinger
Durum Kartoffel Mysli
Grahamsmel Majs  
Spelt Boghvede  
Semulje Sojamel  
Emmer Amaranth  
Couscous Kikærtemel  
bulgur Kastaniemel  
     

 

Det er naturligt først at fokusere på, hvad du ikke kan spise. Det er en menneskelig tendens. Du vil konstant se gluten omkring dig, indtil du har accepteret at sige farvel til gluten.

 

Fokuser først på, hvad du kan spise. Der er så meget af den mad, du allerede elsker som er gluten-fri. Fokusere på det og spis rigtigt og sundt.

 

At leve glutenfrit har totalt ændret mit liv. Jeg føler mig i live og jeg har det godt.

 

Hvordan går du og har det? Kan du genkende nogle af symptomerne jeg har listet op?

 

Jeg er selv blevet testet for en gluten intolerance men ikke for allergi. Jeg ved, jeg har det bedre uden gluten, især hvede, så jeg holder mig bare fra det. Undtagen til store bryllupper, barnedåbe eller når jeg bliver inviteret hjem til andre, hvor de ikke ved, jeg normalt ikke spiser gluten! At være social er selvfølgelig også vigtig, hvis bare du kan klare ”tømmermændene” og de ikke skader helbredet for meget. Det er jo individuelt. Jeg kender jo selv mine egne konsekvenser af at spise gluten…….

 

En ting er sikkert. Du vil ikke være sulten uden gluten. Der er et hav af alternativer du kan spise uden gluten. Jeg vil love dig at være din støtte med nye opskrifter og vejleding til at gå en ny rute i dit indkøbscenter og en ny måde at lave mad på i dit køkken.

 

Hvis du har mistanke om en hvede eller gluten følsomhed, foreslår jeg først at fjerne hvede.

Du er velkommen til at tage kontakt til mig, hvis du ønsker hjælp til at gå hvedefri eller glutenfri. Se pakker/forløb her. Til dig der har truffet et valg og accepteret at din krop reagerer på det du spiser. Det er jo i bund og grund din krop og dit liv! Men du kommer til at elske at slippe for alle symptomerne, tro mig!

 

Mit budskab er i hvert uanset hvad, så lær at variere din mad og lær lidt mere om det du propper i munden og lad ikke for mange ”fjender” overtage magten for dit helbred. Du behøver ikke at lave fancy mad, men en god alternativ variabel mad af lækre friske råvarer.

 

At spise god mad, som er glutenfri, er måske din vej til dit helbred. Madlavning til dig, din familie eller dine venner er en gave, du giver dem.  At sidde ved bordet med mennesker du holder af, er der hvor historierne kommer frem, afslapningen sker, minderne dannes, så hvorfor tager du dig ikke tid til det?

 

Lad os alle sammen tage en glutenfri pause og skabe debat om, hvorfor i alverden gluten skal proppes i madvarer og produkter der intet har med brød, kager, kiks m.m. at gøre.

 

Ønsker du inspiration til at gå glutenfri? Vil du vide mere om fordelene ved at skære ned på gluten? Så kontakt mig og skriv gerne en kommentar!

 

glutenblog1

 

 


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Nup min E-bog: “Slip dine symptomer nu”
Luk

Læs e-bogen: "Sådan slipper du af med dine symptomer. Tag mini-intolerancetesten og nup mine opskrifter!"

  • - Kan jeg slippe mine symptomer?
  • - Hvilke opskrifter anbefaler du?
  • - Jeg drømmer om sund livsstil - hvad gør jeg?