Solbeskyttelse

☀Solbeskyttelse – hvordan passer du på solen?

Der er så mange modstridende råd om sol og D-vitamin.

Det er vildt tricky – I know. Solbeskyttelse er vigtigt men solen er også vigtig at få. Så balance.

Vi har lært, at solcreme beskytter os mod hudkræft. Den solcreme du køber kan også indeholde en masse giftstoffer og kemikalier, der kan skade vores krop. Det er umuligt at forstå, hvad der er rigtig og forkert. Jeg vil her gøre et forsøg at give dig min mening.

Jeg har selv engang været desperat efter at vide, hvad jeg selv skulle gøre, inden jeg tog mine uddannelser inden for krop, anatomi, celler, kost og ernæring.

I 2006 fik jeg konstateret modermærkekræft. Det kom som et chok. Mig, som aldrig tog solbad. Øv det var uretfærdigt. Jeg havde på daværende tidspunkt to små børn. Mig – som havde bemærket et mærkeligt modermærke under min første graviditet, som 3 forskellige hudlæger sagde ikke havde nogen betydning. Bare rolig Nicole – det er INTET. Det var det så åbenbart alligevel. Jeg var heldigvis stædig og utryg og fulgte min intuition og fik en 4 opinion.

Det jeg lærte dengang var, at det jo ikke kun drejer sig om soleksponering men også om sund livsstil. Altså din familiehistorik, hudtype, antal og grader af solforbrændinger, vitaminmangler, forgiftninger af kroppen m.m.

Min hudlæge fortalte mig, at jeg ALDRIG mere måtte sole mig igen. Hun valgte ikke at lære mig om D-vitamin-tilskud. Hvilke D-vitaminer der var optagelige, og hvilke fødevarer jeg skulle spise. Noget jeg ville have ønsket jeg var blevet rådgivet i var, hvad jeg selv kunne gøre. INTET svarede hun. Du skal holde dig væk fra solen. Det er mig i dag en gåde, at hun prøvede at holde mig fra et normalt liv. Solen er jo liv. Uden sol kan jeg jo ikke overleve. Hun kunne have valgt forskellige strategier, der var bedre for mit fremtidige helbred. Men hun er specialiseret i huden og ikke i sund livsstil. Det skulle jeg dengang lære at forstå. Forstå, at lægerne er mega dygtige til at operere og læser medicin, men de læser ikke kostens betydning for helbredelse.

 

Solbeskyttelse via mad:

Det er nemlig ikke kun planter, der skal bruge solbeskyttelse. Det skal du også. Uden carotenoider ville planter hurtigt blive dræbt af sollyset. Derfor er mit råd til dig, at spise carotenoid-rig kost inden du skal dyrke solen. Dyrke solen er for mig ikke at solbade og stege i solen. Det er at opholde sig ude i solen, når du går tur, leger med børnene, bevæger dig, svømmer osv.

 

Carotenoid kost er i mange grøntsager og frugt. Her er nogle af dem:

  • spis gulerødder (betacaroten)solbeskyttelse
  • spis broccoli (lutein)
  • spis spinat (zeaxanthin)
  • spis søde kartofler (beta-caroten)
  • spis græskar (alpha-caroten)
  • spis vandmelon (lycopen)

 

Jeg vil i hvert fald spise mig mæt i sommermånederne i gulerødder, vandmelon, spinat, broccoli og søde kartofler, så min hud føler sig beskyttet og kan blive smuk og sund på den fornuftige måde. Jeg skal nemlig til Italien, hvor jeg skal have mine 20 minutters sol, så jeg kan gå igennem en lang mørk dansk vinter. Jeg er ikke bange for solen. Jeg elsker solen, men respekterer den og har mine forholdsregler. Jeg er gået gulerod-amok og den gule farve ses allerede i min hud, så jeg er fortrolig.

Vidste du, at lidt lækker naturlig solbrændthed giver større beskyttelse mod solen, men at den mørkere farve på huden er med til at sige stop for solbadning?

 

Er solcreme solbeskyttelse?

Der er mange mennesker, der fejlagtig tror på reklamer om solcreme. Der ligger meget økonomi i kosmetik. Mange tror, at de er afskærmet fra de skadelige virkninger af UVB-stråler, når de i realiteten fylder sig selv med en kemi-bombe på kroppens største organ – nemlig huden.

Mange stoler for meget på solcremernes reklame. solbeskyttelseJeg hentyder ikke til at stoppe med at bruge solcreme, men jeg vil gerne fremhæve, at du skal købe solcreme med dine bæredygtige øko-briller. Tjek altid mærket og etiketterne. I betragtning af at mange mennesker i dag faktisk er i D-vitamin mangel.

Jeg mener, at mangel på sol er et større problem for mange kræftformer og livsstilssygdomme. Jeg tror faktisk, at kemikalierne i solcremen er farligere end selve solen, med mindre din hudtype er super sart, og du uopmærksomt opholder dig nøgen i solen uden at tænke dig fornuftigt om.

På din ferie skal du pakke solhat, solbriller, lette bomuldsskjorter, smukke tunika’er, aloe vera-gel, E-vitamin olie, lækre naturlige madolier samt en super god naturlig parfumefri økosolcreme. Derudover skal du tilbringe timerne mellem 12-15 under skygge. Det er mit bedste bud på solbeskyttelse. Men jeg pakker nu altid en solcreme med, så jeg har en back-up plan, hvis jeg dagen derpå skal opholde mig i solen, fordi mine børn ønsker at bade i netop den time inden jeg når hjem til frokost og siesta.

Solbeskyttelse i cremer:

Du skal finde en natural solcreme, der er kemifri og høj på UVA og UVB-solbeskyttelse. Det er derfor vigtigt at du finder den creme, der belaster naturen og sundheden så lidt som overhovedet muligt. Jeg siger ikke at der ikke findes rigtig mange gode produkter på markedet, men snarer at man ligeså nemt, kan overse de små små ingredienser, som gør solcremen til den evige synder, som man så ihærdigt har prøvet at undgå.

I denne regnskovs agtige verden af solcremer, hvor man ikke altid synes at kunne kende stien for kradt, giver jeg her mine bud på nogle solcremer som jeg personligt elsker at benytte!

  1. Organic Sheer Sunscreen Mist
  2. Extreme UV Mineral Sunscreen

Det gode ved disse solcremer fra Soleil Toujours er, at de alle er udviklet med over 70% økologiske produkter og tanke for at skåne miljøet mest muligt.

Jeg må desværre indrømme at jeg med min helse og økologi fanatiske tankegang har mange strategier for at kunne passe på min krop og mod solen, men jeg har nu et lille solcremes-crush på Soleil Toujours, fordi jeg ikke altid kan lave gurkemeje shots og holde mig væk fra solen – når hyggen står øverst på listen, så kan man glemme tid og sted. Men med miljøet og indre skønhed for øje, indeholder alle deres produkter altid olympiske standarder indenfor både urter og næringsstoffer der kun vil alle det bedste! De har desuden valgt at fjerne Oxybenzone og Octinoxat, som er stoffer der findes i stort set alle solcremer og har en skadelig effekt på både naturens og dit eget helbred. Med titler som “Allergen of the year, 2014” er det derfor essentielt at jeg personligt holder mig langt væk fra ligepræcis disse!

Så du kan vel nok godt forstå hvorfor lige præcis dette mærke er noget jeg virkelig har taget til mig? Ja det tænkte jeg nok!

Så kort konklusion omkring solbeskyttelse:

  • Spis en masse grøntsager og bær
  • Drik en masse rent vand
  • Smør huden ind i naturlig olie som kokosolie, mandelolie, olivenolie, hvedekimsolie
  • Gå med solhatsolbeskyttelse
  • Tynd bomuldskjorte eller tunika
  • Hold dig indendørs mellem 12-15 og nyd din lækre frokost indendørs
  • Tag en lækker nydelsesfyld siesta, så du kan være vågen i nattetimerne i syden charme
  • Beskyt dig med natural solcreme under solen efter du har solet uden beskyttelse i 20 minutter
  • Spis gulerødder, vandmelon, spinatjuices, broccolisalat
  • Vær fornuftig og tag ansvar. Find din balance. Du kender dig bedst selv!

 

I Danmark er der rigtig mange der lider af depressioner. D-vitamin er derfor en vigtig faktor. Så prøv at prioritere at sole dig lidt dagligt, og nyd solen med sund fornuft og en god solcreme uden kemi i sommermånederne.

Jeg håber du blev inspireret til at passe på under solen men stadig elske den og nyde dens stråler med sund fornuft. Har du gode erfaringer med rene naturlige solcremer eller sund ernæring, så del dem med mig i kommentarfeltet. Jeg vil elske at høre din mening og dine erfaringer.


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Nup min E-bog: “Slip dine symptomer nu”
Luk

Læs e-bogen: "Sådan slipper du af med dine symptomer. Tag mini-intolerancetesten og nup mine opskrifter!"

  • - Kan jeg slippe mine symptomer?
  • - Hvilke opskrifter anbefaler du?
  • - Jeg drømmer om sund livsstil - hvad gør jeg?