Sunde bær

Bær er superfoods! 

Mmh, bær smager jo SUPER godt og er heldigvis også superfoods!

De bær som jeg bruger mest i min hverdag er jordbær, hindbær og blåbær. Disse sunde bær går langt tilbage i historien og har fået fantastiske navne og betegnelser pga deres ekstraordinære og sunde egenskaber.

  • “The queen of fruits” = Jordbær
  • “Idas hindbærbusk” = Hindbær
  • “Et bær sendt fra guderne” = Blåbær

Og det er ikke for sjovt at de har fået disse betegnelser.

Bær indeholder ekstrem mange antioxdanter og ikke særlig meget frugtsukker. De er ren win win!

Mange spørger mig, hvor meget frugt man må spise og ser at jeg spiser en del bær. Til gengæld spiser jeg ikke særlig meget frugt. Hvis du lever sundt, kan du sagtens spise 100 g bær om dagen eller 1 frugt. Men en kæmpe frugtsalat er altså ikke kun sundt, da det stadig indeholder en masse sukker.

Jeg bruger bær i min morgenmad og en lille smule i mine salater og i mit vand.

 

Jordbær: 

close up of fresh strawberries

  1. Har Anti-age egenskaber
    Jordbær kan hjælpe til at bygge stærkt hår og stærke negle. Det hjælper også til at bibeholde og bevare hudens elastiske fibre
  2. Kan Fremme knoglesundhed. Jordbær indeholder vitamin K og magnesium, som er vigtige for knoglerne.
  3. Booster dit immunforsvar
    Jordbær har et højt indhold af bl.a. vitamin C, som er en antioxidant og beskytter dit immunforsvar.
  4. Jordbær fremmer øjensundheden
    Vores øjne behøver vitamin C til at beskytte vores øjne mod solens UV stråler.
  5.  Reducerer inflammation. På grund af antioxidanterne
  6. Jord er godt for fordøjelsen. De små kerner, der sidder på jordbærret indeholder mange fibre, hvilket er godt for fordøjelsen.
  7. Jordbær har et lavt frugtsukkerindhold, så du kan tillade dig at spise mange istedet for slik.

Hvordan kan du spise jordbær?

  • Pynt morgenmaden med jordbær. På yoghurt, mÿslien, grøden eller smoothien.
  • Brug dem friske i en salat – kan især være lækkert sammen med blomkål eller asparges
  • Køb frosne, økologiske jordbær og lav en smoothie
  • Det er sommer! – Brug flere jordbær end kammerjunker i koldskålen
  • Brug jordbær som sund slik. Er du sliksulten om aftenen så nyd en dejlig skål med friske eller tørret jordbær
  • Lav din egen marmelade af jordbær og med mindre sukker

Jeg har tørret jordbær i min webshop NPcares. De smager godt på grød, smoothies bowls og bare som slik sammen med chokolade. Det er ikke kun børnene, der elsker dem – også mig.jordbær-salat

 

Denne salat er en af frokosterne i forløbet. Måske noget for dig?

 

Hindbær

Grunden til at hindbær oprindeligt kaldes Rubus Idaeus (Idas Hindbærbusk) skyldes, den græske mytologi siger, at den unge Zeus en dag fik et voldsomt krampeanfald og skreg af smerte.
Nymfen, Ida, som passede ham, plukkede hindbær til ham, fra de buske, der voksede på bjergskråningerne.
En dag rev hun sit bryst på en torn, mens hun plukkede bærerene og blodet dryppede ned på hindbærrene, som dengang var hvide. På den måde fik de deres røde farve.

 

Hvad er hindbær godt for?

  • Godt for hjernen
    Nogle undersøgelser har vist, at bærrene bl.a. bidragerhindbær1 til at forbedre hukommelsen
  • Godt for hjertet
    Stoffet, antocyanin, (som du også kender fra jordbærret), forebygger inflammation, som kan give hjerteproblemer.
  • Stabilisere dit blodsukker
    Ligesom jordbærret har hindbær et højt indhold af fibre som stabilisere dit blodsukker og er godt for fordøjelsen.
  • Booster dit immunforsvar
    Hindbær har et højt indhold af bl.a. vitamin C, som er en antioxidant og beskytter dit immunforsvar.
  • Hindbær fremmer øjensundheden
    Vores øjne behøver vitamin C til at beskytte vores øjne mod solens UV stråler.
  • Reducerer inflammation
    På grund af antioxidanterne
  • Indeholder mange b-vitaminer og er dermed gode for kulhydrat-, fedt-, og protein metabolismen.

Du kan spise hindbær på samme måde som jordbær.
Her på billedet forneden er min sunde snack med hindbær-smag. En snack som er fyldt med næring. Hjernen tror, det er usundt. Så smart. Sådan noget elsker jeg at spise og sælge.

tørret-trawberries

 

På detox-forløbet skal vi have en hindbær smoothie, som smager af hindbær og slet ikke besidder blomkålssmag. Et trick til deltagerne på forløbet. Sund mad skal smage godt.
Vil du også drikke denne smoothie med os andre online?

 

Hvad er blåbær godt for?

  • Hjertet
    Ja, det er ikke kun rødvin, der er godt for hjertet. Blåbærret forebygger åreforkalkning og dermed risikoen for at få blodpropper, sænker blodtrykket, har en betændelsedæmpende virkning og styrker blodkarrene i hjertet.
  • Hjernen
    Blåbærret beskytter hjernens celler mod de frie radikaler. Samtidig styrker de kommunikationen mellem hjernecellerne. Nye hjerneceller kan dannes.
  • Huden
    Da blåbærret bevarer den smidige hud og bibeholder hudens elasticitet og friskhed.

Formindske aldringenblåbær-
Dette gælder både ift huden (rynker) og hjernens aldring. Noget forskning viser at stofferne i blåbær kan beskytte mod alzheimer og Parkinsons sygdom.

Spis blåbær som de andre bær.

På detox-forløbet skal vi have salater med blåbær og smoothies med blåbær. Vil du også spise blåbær med os andre online? Læs mere og bestil din plads nu her i dag, så du får mindre indre rust i din krop og færre indre/ydre rynker.

Fortæl mig gerne hvordan du spiser dine bær.

 


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Få min gratis E-guide: "Farvel til diæter og cravings for altid
Luk

Få min gratis E-guide: "Farvel til diæter og cravings for altid

  • - Kan jeg undgå slankekure og diæter?
  • - Hvad er cravings?
  • - Jeg drømmer om sund livsstil - Hvad gør jeg?