Sund yoghurt

Probiotika

Probiotika –  hvad for en fisk?

Ordet “probiotika” stammer fra det græske ord “pro bios” som betyder “for livet”. Dette navn er ikke nogen tilfældighed, fordi probiotisk yoghurt indeholder levende mikroorganismer, såsom mælkesyrebakterier og bifidobakterier. Der er fyldt med mælkesyrebakterier i den menneskelige tarm, og de bliver udryddet af antibiotika, stress, dårlig mad, dårlig levestil, som så giver svampeinfektioner, lavt immunforsvar, utæt tarm, forstoppelse, irriteret tyktarm, diarre m.m. Mange skjulte symptomer, som ofte ikke kan mærkes.

Sund Yoghurt

Moderne fødevarer mangler i den grad gode bakterier, så for nogle mennesker, kan et simpelt dagligt supplement have en enorm stor indflydelse på helbredet.

De gode bakterier vil kunne forbedre din fordøjelse, booste dit immunsystemet, øge biotilgængeligheden af mikronæringsstoffer og fjerne farlige giftstoffer.

Så hvad spiser du så for at få disse gode venner i maven?

 

Mit bud er, at du laver dine egne sunde yoghurt, spiser flere gærede grøntsager, misosupper, drikker kombucha te, kefirs derhjemme, så du kan få de friskeste kilder af levende mikroflora til dine tarme.

 

Det nemmeste for dig er nok hjemmelavet sund yoghurt.

Ved diarré eller efter behandling med antibiotikum hjælper yoghurten dig med at genoprette den naturlige tarmflora.

 

Hvilken yoghurt er så den sundeste?

 

Lige som al mulig anden mad du handler ind, så skal du være kritisk som forbruger. Du skal læse på etiketten hvilke ingredienser, der er i din yoghurt.

Så du programmet fra DR1 med Christian Bitz? Kort sagt var der meget sukker i din yoghurt. Noget som du måske slet ikke troede, der var. Se udsendelsen HER

 

Hvad gør du så nu? Stopper du helt med at købe sund yoghurt og spise det fordi det indeholder for meget sukker?

 

Det behøver du ikke – læs med her:

Den aller bedste yoghurt indeholder mælk og bakterier. Helt simpelt. Jo renere des bedre. Jo mere naturlig des sundere.

Jeg er ikke selv til ko-mælkeprodukter, men laver sund yoghurt alligevel med andre vegetabilske efterligninger. Alt er muligt.

Bakterier, altså probiotika, som du måske kender fra ordet mælkesyrebakterier eller de gode bakterier i fx yoghurter eller surkål. Men hvor mange spiser lige surkål i hverdagen 2014?

Det burde vi, og jeg er stor fortaler for surkål, men jeg er også helse-freaken, så prøv at se om du så kan få dine probiotika igennem din sunde yoghurt.

 

Er du skræmt over hvad du skal gøre? For mig handler det om at sætte sig ind i, hvad der er sundt, og for god ordens skyld, burde du unde dig selv at få dine gode bakterier ind i din hverdag, Please. De er så undervurderede og slet ikke vigtighedsgjort godt nok i dagens Danmark.

 

Gode bakterier er på min top 3 liste af sundeste ting jeg kan gøre for mit helbred. Jeg er en slags MISS probiotika og tager dem også som tilskud.

 

Vil du være med på den smarte trendy bølge med sund yoghurt?

 

For mig er sund yoghurt en sundhedsmæssig fødevare, problemet er bare, at jeg ikke kan købe et produkt, der ikke er fyldt med al mulig andet. Jeg ønsker jo at spise yoghurt pga. de gode bakterier (probiotika) og ikke pga. sukkeret. Sukker kan jeg finde i så meget andet.

 

Derfor laver jeg mine yoghurter selv. Det behøver ikke at være så hippieagtigt. Jeg anvender en metode, der virker, og som også er hurtig, især når man har børn, som ønsker en efterligning af almindelig sund yoghurt.

 

Nutriflora er en af de metoder, hvor du nemt kan lave din egen lækre sunde yoghurt. Måske du allerede ved, at jeg ikke er til ko-mælkeprodukter og at vi ikke kan tåle det i vores familie. Men vent nu engang – du kan sagtens være med her som laktoseintolerant eller som mælke-allergiker. Jeg laver NutriFlora på andre mælkeerstatninger.

 

Metode til at lave sund yoghurt

Metode til at lave sund yoghurt

 

Så køb din NutriFlora HER i dag og kom i gang med den lette metode, og giv din mave de gode bakterier på en lækker måde som både smager dine smagsløg og mave.

 

Mine grunde til at spise sund yoghurt:

 

  1.  De indeholder som sagt probiotika. De der sunde bakterier, som minimerer risikoen for dårlig mave og andre sygdomme – da 70 % af immunforsvaret sidder i vores mave. Det vil sige, at du fremmer en god tarmflora, som så er med til at styrke dit immunforsvar og minimere chancen for tarmkræft. De æder simpelthen nitrit og nitrat, så de ikke bliver til de farlige nitrosaminer.
  2. Selv med diarré eller efter behandling med et antibiotikum hjælper sund yoghurt, for at genoprette den naturlige tarmflora med sine værdifulde ingredienser.
  3. Fordi det at spise de gode bakterier via mad er bedre end bare at tage en pille af probiotika. Jeg er fortaler for sund mad og at få næringsstoffer igennem maden, selvom jeg både anbefaler og spiser kosttilskud. Gærede fødevarer når nemlig helt ned i fordøjelsessystemet i forhold til kosttilskud, men da gærede grøntsager er få i min kost, så tager jeg et supplement også.
  4. Ved at spise yoghurt giver det gode omstændigheder for næringsstoffer som calcium og b-og k-vitaminer til at blive optaget. Danskerne er så forhippede på deres kalk, så yoghurt er med til at få kalk på. Ja, jeg ønsker bare at viderebringe budskabet om at kalk findes i andet en mælkeprodukter som grønne grøntsager og sesam og at kalk kun kan optages, hvis de rette omstændigheder er der. Hvad er de rette omstændigheder….Ja det er en blanding af D-vitamin, magnesium og k2 vitamin.  Calcium er godt for knoglerne men også for vores mave og risiko for tarmkræft.

 

Sådan laver du NutriFlora yoghurt:

 

Bestil et kit og køb NU gennem dette link

  •  Opvarm 3 liter mælk (komælk, sojamælk), til 85 grader
  • Lad så mælken afkøle til 45 grader. Du får en smart temperaturmåler med, som dutter
  • Når mælken er 45 grader og temperaturmåleren har ringet færdig, så hælder du nutriflora posen (med gode bakterier) i og rører rundt
  • Derefter kommes “mælken” i glassene i den tilsendte kasse i nogle timer et varmt roligt sted
  • Når de har stået i cirka 6-8 timer kan de tages ud af kassen og stilles i køleskab
  • De færdige yoghurter kan holde sig i 3 uger i køleskabet.

 

De kan spises med velbehag med guf på. Guf kan være frugt,bær, tørret frugt, hampefrø, chiafrø, hørfrø,

kerner, nødder, krydderier som kanel eller vanilje. Fantasien sætter ingen grænser.

 

God appetit!

 

 


  • Lyder meget lækkert 😉 det eneste jeg tænker er, der er så meget snak om sojamælk, det skal man jo helst ikke have for meget af i store mængder, men det er det du bruger? Og mon man kan lave dem med mandelmælk?

    • Jeg laver mine yoghurt af flere forskellige vegetabilske nødder og kerner. Når jeg laver denne yoghurt bliver den mere væde-agtig med andre former i forhold til hvis jeg lavede den på sojamælk eller komælk. Jeg har lavet den på økologisk sojamælk fra helsekosten og så bliver den rigtig yoghurt agtig. Mit syn på soja er at du skal ikke go all in på soja. Du skal varierer din mad. Jeg anvender sjældent soja fordi jeg ikke ved hvor den kommer fra. Det er problemet med soja. Det er overalt i skjult mad og i vores kød. Soja bliver masse-produceret og så opstår problemerne, når vi ikke varierer og når vi ikke tænker på kvalitet. Desværre er det svært at være påpasselig i dag. Soja er sundt hvis det kommer fra Tempeh eller andet fermenteret soja. Økologiske edamame bønner er også et hit, men det får jeg sjældent. Du skal aldrig go all in på et mælkeprodukt – uandet set hvilke det er. Varierer i blandt dem og tag evt et kalk-magnesium-d3-k2 tilskud oveni. Håber det giver mening.

  • Skriv et svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

    Få min gratis E-guide: "Farvel til diæter og cravings for altid
    Luk

    Få min gratis E-guide: "Farvel til diæter og cravings for altid

    • - Kan jeg undgå slankekure og diæter?
    • - Hvad er cravings?
    • - Jeg drømmer om sund livsstil - Hvad gør jeg?