Solbeskyttelse

☀Hvordan beskytter du dig mod solen?

 

Der er så mange modstridende råd om sol og D-vitamin.

Det er vildt tricky – I know.

Vi har lært, at solcreme beskytter os mod hudkræft. Den solcreme du køber kan også indeholde en masse giftstoffer og kemikalier, der kan skade vores krop. Det er umuligt at forstå, hvad der er rigtig og forkert. Jeg vil her gøre et forsøg at give dig min mening.

Jeg har selv engang været desperat efter at vide, hvad jeg selv skulle gøre, inden jeg tog mine uddannelser inden for krop, anatomi, celler, kost og ernæring.

I 2006 fik jeg konstateret modermærkekræft. Det kom som et chok. Mig, som aldrig tog solbad. Øv det var uretfærdigt. Jeg havde på daværende tidspunkt to små børn. Mig – som havde bemærket et mærkeligt modermærke under min første graviditet, som 3 forskellige hudlæger sagde ikke havde nogen betydning. Bare rolig Nicole – det er INTET. Det var det så åbenbart alligevel. Jeg var heldigvis stædig og utryg og fulgte min intuition og fik en 4 opinion.

Modermærkekræft er stigende. I Danmark’s statistik står der, at vi generelt lever sundere i 2014, men på Kræftens Bekæmpelse står der, at modermærkekræft forekommer hyppigere blandt unge kvinder end unge mænd og at der ca. er 1029 tilfælde om året.

Så lad os kigge på, hvordan de tal kan minimeres.

Det jeg lærte dengang var, at det jo ikke kun drejer sig om soleksponering men også om sund livsstil. Altså din familiehistorik, hudtype, antal og grader af solforbrændinger, vitaminmangler, forgiftninger af kroppen m.m.

Min hudlæge fortalte mig, at jeg ALDRIG mere måtte sole mig igen. Hun valgte ikke at lære mig om D-vitamin-tilskud. Hvilke d-vitaminer der var optagelige, og hvilke fødevarer jeg skulle spise. Noget jeg ville have ønsket mig, var at blive rådgivet i, da jeg spurgte hende, hvad jeg selv kunne gøre. INTET svarede hun. Du skal holde dig væk fra solen. Det er mig i dag en gåde, at hun prøvede at holde mig for et normalt liv. Solen er jo liv. Uden sol kan jeg jo ikke overleve. Hun kunne have valgt forskellige strategier, der var bedre for mit fremtidige helbred. Men hun er specialiseret i huden og ikke i sund livsstil. Det skulle jeg dengang lære at forstå. Forstå, at lægerne er mega dygtige til at operere og læser medicin, men de læser ikke kostens betydning for helbredelse. De er specialister på deres område og ikke specialister i alt, som jeg ikke er læge eller forsker.

 

Solbeskyttelse via mad:

Det er nemlig ikke kun planter, der skal bruge solbeskyttelse. Det skal du også. Uden carotenoider ville planter hurtigt blive dræbt af sollyset. Derfor er mit råd til dig, at spise carotenoid-rig kost inden du skal dyrke solen. Dyrke solen er for mig ikke at solbade og stege i solen. Det er at opholde sig ude i solen, når du går tur, leger med børnene, bevæger dig, svømmer osv.

 

Carotenoid kost er i mange grøntsager og frugt. Her nogle af dem:

  • spis gulerødder (betacaroten)solbeskyttelse
  • spis broccoli (lutein)
  • spis spinat (zeaxanthin)
  • spis søde kartofler (beta-caroten)
  • spis græskar (alpha-caroten)
  • spis vandmelon (lycopen)

 

Jeg vil i hvert fald spise mig mæt i sommermånederne i gulerødder, vandmelon, spinat, broccoli og søde kartofler, så min hud føler sig beskyttet og kan blive smuk og sund på den fornuftige måde. Jeg skal nemlig til Italien. Der skal jeg sidde i sandet og se mine børn lege. Jeg skal have mine 20 minutters sol, så jeg kan gå igennem en lang mørk dansk vinter. Jeg er ikke bange for solen. Jeg elsker solen, men respekterer den og har mine forholdsregler. Jeg er gået gulerod-amok og den gule farve ses allerede i min hud, så jeg er fortrolig.

 

Vidste du, at lidt lækker naturlig solbrændthed giver større beskyttelse mod solen, men at den mørkere farve på huden er med til at sige stop for solbadning?

 

Der er studier i Holland, der har bevist, at hvis du udsætter huden langsomt for solens UV-stråler, så giver det huden en beskyttende virkning. Så lad din hud langsomt få den dejlige daglige d-vitamin imellem 5-30 minutter uden solbeskyttelse om formiddagen eller sen eftermiddag alt efter hudtype. Husk altid siesta, solhat og solcreme i mellemtiden, men lad endelig kroppen få sit super vigtige solvitamin også dagligt i sommermånederne. Der er ingen grund til at tage ubeskyttet sol i længere tid, da kroppen ikke danner mere d-vitamin af den grund. Så langt så godt. Men vidste du også, at når din hud bliver mørkere og mørkere i solen, er det en advarsel om, at kroppen forsøger at forhindre yderligere DNA-skader?

Så alt med måde og sund fornuft:-) Det ved jeg du besidder!

  

Hudens sundhed og mad-hjælp mod solbeskyttelse:

 

  • Omega 3 fra fede fisk og hørfrøolie
  • Antioxidanten astaxanthin
  • Kokosolie
  • Grøn og hvid te
  • Tomater
  • Resveratrol i rødvin som beskytter mod UV-skaderSolbeskyttelse
  • Aloe vera
  • Blåbær
  • pistacienødder
  • Gulerødder
  • Vandmelon
  • Søde Kartofler
  • Agurk
  • Appelsiner (C-vitamin)
  • Vand
  • Granatæble
  • Mandler
  • Hyben
  • Grønne blad grøntsager
  • Kikærter og hummus
  • Mørk chokolade
  • Solsikke kerner

 

 

Begræns:

  • kornSolbeskyttelse
  • kemikalier
  • usunde fedtstoffer og transfedtsyre
  • usund mad
  • rygning
  • for meget sol

 

Er solcreme solbeskyttelse?

 

Der er mange mennesker, der fejlagtig tror på reklamer om solcreme. Der ligger meget økonomi i kosmetik. Mange tror, at de er afskærmet fra de skadelige virkninger af UVB-stråler, når de i realiteten fylder sig selv med en kemi-bombe på kroppens største organ – nemlig huden.

Mange stoler for meget på solcremernes reklame. solbeskyttelseJeg hentyder ikke til at stoppe med at bruge solcreme, men jeg vil gerne fremhæve, at du skal købe solcreme med dine bæredygtige øko-briller. Tjek altid mærket og etiketterne. I betragtning af at mange mennesker i dag faktisk er i D-vitamin mangel.

Jeg mener, at mangel på sol er et større problem for mange kræftformer og livsstilssygdomme. Jeg tror faktisk, at kemikalierne i solcremen er farligere end selve solen, med mindre din hudtype er super sart, og du uopmærksomt opholder dig nøgen i solen uden at tænke dig fornuftigt om.

På din ferie skal du pakke solhat, solbriller, lette bomuldsskjorter, smukke tunika’er, aloe vera-gel, E-vitamin olie, lækre naturlige madolier samt en super god naturlig parfumefri økosolcreme. Derudover skal du tilbringe timerne mellem 12-15 under skygge. Det er mit bedste bud på solbeskyttelse. Men jeg pakker nu altid en solcreme med, så jeg har en back-up plan, hvis jeg dagen derpå skal opholde mig i solen, fordi mine børn ønsker at bade i netop den time inden jeg når hjem til frokost og siesta.

Mine børn får lov til at bade uden solcreme den første halve time og så får de t-shirt på. De får ikke lov til at sole sig i solen, men de soler sig automatisk, når de leger og svømmer. Der får de langsomt bygget en solbeskyttende farve op sammen med en masse grøntsager og frugter, men de har også en gylden farve og bliver ikke let solskoldet. Så find din balance.

Solbeskyttelse i cremer:

 

Du skal finde en natural solcreme, der er kemifri og høj på UVA og UVB-solbeskyttelse. Find den creme, der belaster naturen og sundheden så lidt som overhovedet muligt.

Mine 4 favoritter jeg skal afprøve under solen i Syditalien i år bliver:

  1. Aubrey-organics (fra udlandet)
  2. Melissa (min ynglings)
  3. Green people organic
  4. Rudolph Sun 

 

Inden jeg går på stranden, har jeg altid smurt mig ind i først E-vitamin olie i ansigtet og så enten kokosolie eller olivenolie – ingen solcreme. Jeg sparer på det, da jeg virkelig tænker mig godt om, hvad jeg putter på kroppen og hvad jeg udsætter den for solmæssigt. Jeg lider af tør hud, så rene madolier hjælper min hud på kroppen med til at forblive smukkere. I ansigtet bruger jeg e-vitamin, hybenolie, arganolie og jojobaolie. Olierne er gode mod huden, men hjælper ikke nok mod solbeskyttelse, hvis jeg har tænk mig at opholde mig i flere timer under solen, hvilket jeg aldrig ville gøre med mine gener og historik. Jeg respekterer solen og nyder mine daglige 15 minutter uden beskyttelse, da jeg tror på min mad beskytter mig indenfra. Så til dagligt undgår jeg solcreme og bruger det kun i nødstilfælde eller dage på en båd ude på havet.

 

Så kort konklusion omkring solbeskyttelse:

  • Spis en masse grøntsager og bær
  • Drik en masse rent vand
  • Smør huden ind i naturlig olie som kokosolie, mandelolie, olivenolie, hvedekimsolie
  • Gå med solhatsolbeskyttelse
  • Tynd bomuldskjorte eller tunika
  • Hold dig indendørs mellem 12-15 og nyd din lækre frokost indendørs
  • Tag en lækker nydelsesfyld siesta, så du kan være vågen i nattetimerne i syden charme
  • Beskyt dig med natural solcreme under solen efter du har solet uden beskyttelse i 15 minutter
  • Spis igen gulerødder, vandmelon, spinatjuices, broccolisalat – Grøn med lækkerhed hver dag og gerne 1 måned før du rejser.
  • Vær fornuftig og tag ansvar. Find din balance. Du kender dig bedst selv!

 

I Danmark er der rigtig mange der lider af depressioner også. D-vitamin er derfor en vigtig faktor. Så prøv at prioritere at sole dig lidt dagligt, og nyd solen med sund fornuft og en god solcreme uden kemi i sommermånederne.

 

Jeg håber du blev inspireret til at passe på under solen men stadig elske den og nyde dens stråler med sund fornuft. Har du gode erfaringer med rene naturlige solcremer eller sund ernæring, så del dem med mig i kommentarfeltet. Jeg vil elske at høre din mening og dine erfaringer.

 

Kunne du lide dette indlæg? Jeg har også skrevet dette om sol og solcreme, få mere hjælp HER.

 

PS. Vil du have mere inspiration til naturlig sund og grøn lækker livsstil? Tilmeld dig mit nyhedsbrev her på siden, øverst til højre, og få min gratis E-guide “Vink farvel til diæter og cravings for altid” i din indbakke ligeså snart du tilmelder dig nyhedsbrevet. Du kan også få gode gratis tips på min facebookside.


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Få min gratis E-guide: "Farvel til diæter og cravings for altid
Luk

Få min gratis E-guide: "Farvel til diæter og cravings for altid

  • - Kan jeg undgå slankekure og diæter?
  • - Hvad er cravings?
  • - Jeg drømmer om sund livsstil - Hvad gør jeg?