Proteiner i mad

Uanset om du er vegetar eller kød-spisenende, så er det vigtigt at forstå konsekvenserne for landbruget, miljøet og sundheden, når du handler proteiner ind.

Vi har alle brug for kulhydrater, proteiner og fedtstoffer. Men mit budskab idag handler om kvalitet og om at forklare, at vi er forskellige som mennekser. Nogle trives på store mængder af grøntsager og andre på lidt amimalsk protein. For andre vil for lidt protein betyde en katastrofe for deres helbred. Så hop ikke rundt på diverse trends og diæter uden at mærke efter og sætte dig godt ind i din egen krop. Hvad er godt for den ene person kan være skadeligt for en anden.

Men først lidt mere info om proteiner. Du hører sikkert en masse om proteiner her og der. Så skal du spise stenalderkost, proteinkage, paleobrød, proteinbarer og pulver efter træning. Atkins diæt og hvad der ellers er.

Proteinforbrug er en meget personlig ting og alle har brug for et forskelligt indtag. Så læs endelig med her.

 

Men hvad er proteiner egentlig?

 

Proteiner i din mad:

 

Proteiner består af aminosyre, som er byggestenene i både celler, væv, hud, hjerne og muskler. Aminosyrerne er med til at gøre os stærke og er livsnødvendige.

De er afgørende for reguleringen og vedligeholdelsen af kroppen. Kroppen danner selv aminosyrer – faktisk 21, men 9 af dem skal vi have igennem kosten fordi vi ikke selv producerer dem. Så dem kalder vi for essentielle aminosyrer.

 

Nye tendenser:

For tiden er der meget fokus på stenalderkost og mange eksperter opfordrer folk til at spise en masse kød, æg, mejeri-produkter, bælgfrugter (bønner/linser/ærter og kikærter) og fisk som indeholder proteiner. Men læs nu med her. Altså ingenting er sorte og hvide. Du kan ikke bare se det sådan. Du bliver først og fremmest nød til at tale med en vejleder, der ved lidt om området og som kvalificeret kan vejlede dig udfra dine symptomer, kropsbygning og viden om ernæring. Der er ingen “no fits all diet”. Du bliver nød til at prøve dig frem. Idag sendte jeg et nyhedsbrev ud om metaboliske typer. Det handler om at se hvilken type du er. Er du en protein-type, en kulhydrat-type eller en mix-type?

 

Mit syn er at jeg kigger på det enkelte menneske og anbefaler alle at variere mellem paleo, raw og vegan, så du prøver dig frem og ser hvordan din krop reagerer på kød-proteiner og vegetabilske proteiner.

Nogle får for lidt proteiner:

De mest almindelige symptomer for for lidt protein kan være:

Sukkertrang, følelsen af nervøsitet, vægttab, træthed, følelsen af svaghed, uren hud, manglende glød i ansigtet. Proteinmangel ses ikke så tit, men ofte hører man det bland vegetarer der ikke kender til vigtigheden i at spise nok bælgfrugter.

For meget proteiner i din mad:

De mest almindelige symptomer for for meget protein kan være:

Lav energi, forstoppelse, sløvhed, tung følelse i mave og krop, dehydrering, stive led, dårlig ånde samt calcium tab. Nogle oplever at nyrefunktionen forringes.

Tendensen er at flere får for meget protein end for lidt. Så i Danmark ville kødfri mandag være gavnligt, især hvis befolkningen skifter kød ud med bønner og linser om mandagen. Grøntsager indeholder også få mængder af proteiner, men jeg anbefaler især linser, kikærter og hvide bønner. En af mine favorit proteiner er faktisk også quinoa. Vidste du at quinoa indeholder proteiner?

 

Stol på din krop. Tænk over hvor du kommer fra. Din blodtype, dit aktivitetsniveau, helbredstilstand, køn og arv spiller også ind, når du vælger hvilken proteiner og hvor mange proteiner du skal spise dagligt.

 

Men når vi taler proteiner fra kød, så er det meget vigtigt for mig at skrive og vejlede i kvaliteten af proteiner du køber og spiser. Jeg går meget op i kødfri mandag konceptet og jeg tænker på at handle hos bæredygtige forhandlere.

Du skal tage ansvar for hvilket kød du putter i munden.

Hvor er det kød du køber opdrættet? Er det økologisk?

Konventionel kød er fyldt med hormoner, pesticider, antibiotika og andre kemikalier som skal undgås for ikke at tage skade.

Har det dyr du vælger at spise været græsfodret? Det er i hvert fald et krav for sundt kød.

Kød kan også indeholde nitrater og konserveringsmidler som er forbundet med kræft, så forarbejdet kød og pålæg er ikke et sundt valg og burde undgås, hvilken er en stor del af den danske kultur med rugbrødsmadder.

Nu hvor vi er ved kødet, så skal du ikke glemme vigtigheden i hvordan du steger dit kød. Du kan læse mere om den sag HER.

Jeg er selv personligt til kødfri mandag. Den ene dag lyster jeg raw food, den næste middelhavskost med fisk den tredje kylling i ovnen alla low fat ideen. Så jeg spiser hvad min krop lyster men min ernæringsmæssige viden og sørger for at jeg får proteiner til hvert måltid og helst også i mine mellemmåltider for at kunne præsterer optimalt igennem dagen, da proteiner er essentiele men de mætter også godt. Jeg varierer meget mellem de vegetariske og de økologiske animalske proteiner.

 

Jeg handler mine animalske proteiner hos aarstiderne.com og hos den økologiske slagter ved Kulttorvet. Jeg spiser ikke kød hver dag. Jeg vil hellere spare penge og på miljøet ved at spise det med måde og af kvalitet. En win-win for min krop, dyrenes velfærd og miljøet.

Kødfri mandag er en af mine favoritter.

 

Brug din sunde fornuft, når du spiser proteiner eller få den rette vejledning i din kost.

Der er proteiner i linser

Der er proteiner i linser

Linsesalat med en masse farver og grønt. Metode at få vegetabilske proteiner på.


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Få min gratis E-guide: "Farvel til diæter og cravings for altid
Luk

Få min gratis E-guide: "Farvel til diæter og cravings for altid

  • - Kan jeg undgå slankekure og diæter?
  • - Hvad er cravings?
  • - Jeg drømmer om sund livsstil - Hvad gør jeg?