Nøddesmør

Hvilket fedt er fedt?

 

I dag skal det handle om olier og fedt.

Olie og fedt er ofte noget som folk sætter i forbindelse med at være fy fy og man skal helst ikke have for meget af det. Det er til dels korrekt -men der findes sundt fedt og så det mindre sunde fedt.

Vi spiser det sunde fedt i mit detox-forløb. Du kan få en plads her.

Jeg elsker fedt og spiser det til hvert måltid og til hvert mellemmåltid. Jeg behøver meget fedt og jeg er skinny skinny, så genetisk kan jeg spise ret meget, hvis det er det gode fedt jeg spiser. Min dna-test viser jeg skal passe på det dårlige fedt, da jeg har tilbøjelighed for hjertekar-sygdomme. Jeg tager gerne en dna-test også på dig. Jeg er dna-life behandler og elsker dette værktøj. Nå, videre til fedt.

 

Er du mæt på umættet eller mættet fedt?

 

Det gode sunde fedt kalder man for umættet fedt, det findes i mange vegetabilske fødevarer f. eks nødder, avocado, olier og fed fisk mm.

 

Det knap så sunde fedt omtales som det mættede fedt, det er det vi skal holde lidt igen med. Det finder du primært i animalske produkter så som, ost, mælk, kød osv. Der er godt godt mættet fedt også som er godt at spise som kokosfedt.

 

Hvis du vil vide om dit produkt indeholder meget mættet eller umættet fedt er der en god huskeregel.

Hvis produktet indeholder meget umættet fedt vil det have højere smeltetemperatur end et produkt der indeholder meget mættet fedt. Hvis du sammenligner produkterne ved sturetemperatur kan du se forskellen, tænk f. eks på en pakke smør ved siden af en olivenolie. Smør er hårdt og olivenolie flydende.

 

Ufedt med mættet og fedt med umættet

 

Det mættede fedt skal vi have mindre af, da et for stort indhold af dette i kosten øger indholdet af det skadelige LDL-kolesterol, som bl.a. kan være årsagen til at vi danner åreforkalkning.

Grunden til at vores krop har godt af det sunde fedt, er fordi alle vores celler er omringet af en fedtmembran og disse celler skal simpelthen have noget fedt for at kunne fungere optimalt.

 

Hvis du indtager en masse umættet fedt igennem din kost, skal du ikke være bekymret for at få forhøjet kolesterol. Dette skyldes at indholdet af HDL-kolesterol i dit blod øges. Hvilket er det gode kolesterol (HDL-kolesterol) som fjerner det dårlige kolesterol (LDL-kolesterol).

 

Det kan være en jungle at finde rundt i hvad der er godt for en og hvad der er mindre godt for en – var det nu lige det mættede eller det umættede fedt der var godt for mig?

Så en god lille huskeregel kan være at kalde LDL-kolsterolen (det du får fra det mættede fedt) for ”de lede” og HDL-kolsterolen for ”de herlige” (det du får fra det umættede fedt).

 

Kolesterol inde på livet

 

I min familie har vi tendens til forhøjet kolesterol, og min farmor mistede livet på grund af netop dette. Min far og jeg har engang fået taget en blodprøve, da jeg synes hans øjne var noget gule og der var lidt for meget fedt om hans hals. Vi var på ferie i Italien og han havde levet ”det søde liv”, med hvidvin, kaffe med sukker og croissanter til morgenmad. I stedet for at få resultaterne fra blodprøven, gav lægen os et meget visuelt billede af svaret. Han viste os vores blodprøver, og man kunne virkelig se hvordan min prøve var mørkerød, og min fars prøve var hvid af fedt og gullig, med meget lidt blod og den var fyldt med kolesterol i plasmaet. Det var et meget alvorligt billede. Heldigvis kan du gøre noget ved triglyceriderne i kosten.

 

Anvendelse

Når man skal anvende olie til at stege i er det en god idé at være opmærksom på at olien ikke bliver for varm – dette skyldes at de kemiske bindinger kan ændre sig under høje temperature, og transformere sig til transfedtsyrer.

I margarine er planteolien bearbejdet under høje temperature og har dannet et relativt højt niveau af transfedtsyre, hvorfor det helt bør undgås.

 

Udover olier er nøddesmør et produkt som indeholder en masse godt umættet fedt.

 

Nøddesmør

Nøddesmør er ikke så udbredt herhjemme som det er i USA. Du kan købe det i helsebutikker, men prisen er høj. Derfor kan du med fordel lave det selv, da det tilmed er nemt. Jeg sælger peanutbutter i NP Cares.

Du kan vælge at lave din nøddesmør selv, ellers kan du købe en i helsekost. Har du lyst til at lave den selv, får du en lille opskrift med på vejen.
Du kan lave det på to forskellige måder, enten ved at riste nødderne let i ovnen eller lægge dem i blød natten over. Derefter skal de i blenderen og blend i 15-20 minutter. Ved at blende dem længe, kommer nøddernes olier ud, og du vil få en lækker og cremet smør. Jeg tilsætter min lidt salt.

Vi bruger en masse sunde olier og nøddesmør i mit kommende detox-forløb, der løber af stablen d. 9 januar og slutter d. 18 januar. Her kan du få en masse dejlig inspiration til at få de gode olier implementeret i din hverdag. Læs mere om forløbet her og tilmeld dig.


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Få min gratis E-guide: "Farvel til diæter og cravings for altid
Luk

Få min gratis E-guide: "Farvel til diæter og cravings for altid

  • - Kan jeg undgå slankekure og diæter?
  • - Hvad er cravings?
  • - Jeg drømmer om sund livsstil - Hvad gør jeg?