Laktoseintolerance

Komælk vs. nøddemælk

Hvad er det nu lige med det mælk tænker du sikkert? Hvorfor er der så meget fokus på det? Og hvad er egentlig hoved og hale i alt den mælkesnak?

Disse spørgsmål vil jeg prøve at give dig et lidt bedre overblik over nu – vi skal komme til bunds i den mælkesnak.

 

Det bugner i supermarkederne med laktosefrie fødevarer, der bliver udviklet flere og flere produkter som ikke indeholder laktose. Men hvorfor er denne tendens lige pludselig kommet så meget frem i lyset?

 

Hvorfor undgå komælk?

Der er delte vande omkring dette, mange undgår laktose for at være sunde, det er blevet lidt en modetendens i samfundet. Men faktisk er det kun ca. 5-10% procent af alle danskere der har laktoseintolerance. Selvom om man ikke har laktoseintolerance kan man stadig godt have en allergi overfor mælk, der er mange der ikke tåler proteinet kasein som mælk indeholder.

 

Men er du dansker 100% genetisk eller har du noget udenlandsk i dig som mig? Vi tåler ikke komælk. Min ældste datter lider af laktoseintolerance fra fødslen og undgår 100% komælk. Min yngste datter har ko-mælk (kasein=proteinet i mælk) sensibilitet og får betændelse (blærebetændelse, eksem, mellemøresbetændelse, halsbetændelse) når hun får det. Som barn var det et mareridt indtil vi fik hende testet. Så dansker eller ej, så mærk efter i din krop. Den er klogere end statistikker.

 

Hvis man ikke kan tåle laktose, er det fordi man mangler enzymet laktase i tarmen til at nedbryde laktosen.

Mange undgår laktose, men for manges vedkommende er det faktisk mælkeproteinet kasein som går ind og generer og driller maven.

Laktoseintolerance er altså ikke det samme som mælkeallergi. Allergi skyldes en allergisk reaktion fremprovokeret af proteinet kasein, der findes i mælk og mælkeprodukter.

 

Mælk kan ikke kun drille din mave, den kan også gå ind og lave uorden i din hud.

Mange der har problemer med deres hud oplever at den bliver væsentligt pænere,hvis de dropper mælkeprodukter, dette kan skyldes forskellige hormoner der findes i mælken, som kan gå ind og lave en indre betændelse. Derudover kan mælken være med til at forværre en inflammation du allerede har i kroppen.

 

Derfor råder jeg til at man skære ned i ens mælkeforbrug, hvis man føler gener i maven eller i huden – prøv f. eks at skære det væk fra din kost i 10-14 dage og se om du kan mærke en forskel. Herefter kan du så finde en balance der passer til netop dig, vi er alle sammen forskellige, så det er vigtigt at du finder ud af hvad der virker for dig. Du behøver nødvendigvis ikke skippe mælkeprodukter for altid, men måske indtage dem i mindre moderate mængder, f. eks ved div. lejligheder.

 

Hvordan tester jeg en laktoseintolerance ?

Jeg hjælper mine klienter med nye måder at spise på. Jeg guider i en upgrade af dine spisevaner. Mange der kommer til mig, spiser ensformigt og mangler støtte, hjælp og inspiration. Men jeg tester også mine klienter via mit samarbejde med Nordic Clinic. Der kan vi gennem en blodprøve se hvilke mælke-provokatører du evt ikke kan eller kan tåle af mælkeprodukter til 650kr + min session på 1000kr. Du kan også “bare” måle selve laktoseintolerancen via en urinprøve, som også tester sukrose,mannitol, cellobiose og en utæt tarm m.m. til 995kr + min session på 1000kr. Du kan også få din læge til at teste dig, hvis du mærke de typiske symptomer af laktoseintolerance: mavesmerter efter mælke-indtag, tynd mave og uro i maven.

 

Et godt alternativ til din komælk

Her er det at nøddemælk kommer ind i billedet, dette er en ekstrem god løsning og et super alternativ til dig der vil mindske indtaget af komælk eller helt undgå det. Med nøddemælk får du en masse sunde næringsstoffer og sundt fedt som kan være med til at holde dit blodsukker stabilt. Med sundt fedt menes at man får en masse umættet fedt frem for det mættede fedt, som er i komælken og som vi skal mindske indtaget af.

Det er rigtig nemt at lave nøddemælk selv, derudover undgår du også at der kan være tilført dårlige tilsætningsstoffer som f.eks. aromaer, solsikkeolie og sukker. Du kan lave/købe mange forskellige varianter af nøddemælk – herunder cashewmælk, mandelmælk, hasselnøddemælk, rismælk, sojamælk, kokosmælk m. Fl. Som alternativ til din nøddemælk kan du også lave en hampefrømælk – dette er en fordel, hvis du har glemt at lægge dine nødder i blød, da hampefrøene kan blendes direkte til mælk.

 

Her får du et link til en cashewnøddemælk og to forskellige måder du bl.a. kan bruge den på. Du vælger bare at udskifte cashewnødder med mandler, hasselnødder, pecannødder, paranødder, hvis du ønsker det:

http://nicolepunzi.dk/blomkaalssmoothie/

 

Derudover kan du få en masse inspiration og mælkefrie opskrifter, på mit kommende online detox-forløb 

 

Husk du også hele tiden kan melde dig til min online klub, hvor alle opskrifter er ko-mælk-frie og jeg har et helt tema (video + opskrifter ) om mælkefri, så du ved hvordan du skal gribe en hverdag an uden komælk.

Hvad har din intolerance betyder for dig? Del gerne med mig, hvad du har oplevet med laktoseintolerance eller om du mistænker en laktoseintolerance?

 

 


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Få min gratis E-guide: "Farvel til diæter og cravings for altid
Luk

Få min gratis E-guide: "Farvel til diæter og cravings for altid

  • - Kan jeg undgå slankekure og diæter?
  • - Hvad er cravings?
  • - Jeg drømmer om sund livsstil - Hvad gør jeg?