Laks i ovnen

Supermad – opskrifter

Til dig der endnu ikke ved, hvad Supermad er, så er det en række madprogrammer, som jeg i samarbejde med Julie Zangenberg har været medvært på. Vi er begge madpassioneret og hun er min skønne veninde.

 

Vi laver laks med blomkålsris til aftensmad i dette program. Det er Julie, der elsker denne ret og som tit laver den. Det er en nem måde at få laks på og fordi at du bager den i ovnen, lugter hele huset ikke af laks – ret smart!

Det er blevet meget trendy at lave blomkålsris og som den sundhedsfreak jeg er, synes jeg jo, at det er fantastisk! Udover at det er sundt så mætter det også på en meget mere behagelig måde, da det ikke ligger så tungt i maven.

Jeg er dog selv vild med det rå for at beholde alle vitaminer og mineraler, men den varme metode passer mig super. Den laver min mad ofte til vores børn, da de ikke ønsker den rå udgave. Så prøv begge dele.

Laks bidrager med en masse sunde fedtstoffer, omega 3. Omega 3 er antiinflammatorisk, sundt for huden, hår og negle og hjernen. Din hjerne består af mere end 60 % fedt. Noget af den slags fedt der findes i hjernen, findes også i omega 3 i fisk.

Udover fedt bidrager laks også med en masse proteiner sammen med de grønne bønner. Asparges er en virkelig god detox food, der renser kroppen og indeholder glutathion, som er en virkelig god antioxidant! Det er en antioxidant, som du bruger i leverafgiftningen.

Blomkål er antiinflammatorisk og indeholder en masse kalium. Kalium er med til at regulere væskebalancen og opbygge proteiner i kroppen.

Hvidløg bruger vi flittigt og det er selvfølgelig på grund af den gode smag, som det giver enhver ret. Men hvidløg er bl.a. også godt for:
Immunforsvaret, reducerer blodtrykket, forbedrer og sænker kolesteroltallet, forebygger Alzheimer og Demens og er også en god kilde til at detoxe kroppen.

Så denne aftensmad er helt fantastisk, super nem og super sund! Det bliver helt sikkert ikke sidste gang at du laver den.

Opskrift til laks med blomkålsrisLaks-i-ovnen.jpg

Laks i ovnen

2 personer:

• Laks (eller anden fisk i fileter) en papilotte:
• 2 benfri lakse filletter
• Fennikel
• Asparges
• Grønne bønner
• Gulerødder
• Forårsløg
• 2 fed Hvidløg
• Citron
• Olivenolie
• Salt
• Peber

Beklæd en bradepande med bagepapir, så du kan lave en pakke. Kom lidt olivenolie i bunden. Lig fisken med skindsiden nedad. Rens de grøntsager du har i køleskabet og skær dem i mundrette bidder(sådan at de bliver tilberedt af 7 min i ovnen), lig dem ned til laksen. Hak hvidløget groft og kom det også ved. Pres saften fra en citron og hæld det udover fisk og grøntsager. Drys olivenolie over det hele. Kom rigeligt med
salt og normalt med peber over det hele. Luk nu bagepapiret om det hele. Der skal være luft inde i pakken, så alt kan blive dampet derinde. Giv det 7-10 min i en ovn på 180 grader. Tjek fisken ved at skære en af filetterne over efter 7 min.

Blomkålsris

• 1 blomkålshovede
• 2 spsk kokosolie(kan købes i de fleste supermarkeder efterhånden)
• Chiliflager efter smag
• 1 fed hvidløg
• Salt
• Peber

Blomkålen blendes til ‘ris’ i en foodprocessor eller rives på et rivejern. Hvidløg hakkes. Olien opvarmes let og hakket hvidløg og chiliflager tilsættes og varmes let op. Blomkål tilsættes. Lad varmen være lige over medium – ikke for varm. Lad det stå i minimum 10 min og rør rundt jævnligt. Tilsæt salt og peber efter smag.

Anret laksen på en tallerken sammen med blomkålsrisene.

Hvad synes du? Lad mig vide det i en kommentar nedenunder her og velbekommen 😉


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Få min gratis E-guide: "Farvel til diæter og cravings for altid
Luk

Få min gratis E-guide: "Farvel til diæter og cravings for altid

  • - Kan jeg undgå slankekure og diæter?
  • - Hvad er cravings?
  • - Jeg drømmer om sund livsstil - Hvad gør jeg?