Kartofler er de sunde?

Er kartofler sunde eller usunde?

Det er december måned og der serveres de gammeldags kartofler, som så mange frygter.

Har du også læst diverse magasiner tale dårligt om de danske skønne kartofler?

Nogle påstår, at forskning siger, de er usunde, og det skaber debat. Lad mig komme med mit syn på kartofler, som jeg fik genopfrisket med mine skønne praktikanter, der er hos mig i øjeblikket.

Lad os ikke betegne mad som sort eller hvidt. Godt eller skidt. Vi reagerer alle forskelligt på mad, og er du feks allergisk overfor birkepollen, kan det være du også reagerer på kartofler. Det gør jeg. På den måde kan fødevare være gode for nogle, men knap så gode for andre.

Mange spørger mig, Nicole er kartofler sunde? Men man kan altid sige i forhold til hvad? Og i forhold til hvordan de tilberedes. Kartofler kommer fra jorden og er en grøntsag, så i forhold til forarbejdet raffineret kulhydrater, så vil jeg sige kartofler er en god og sund kilde til kulhydrater.

Der er så mange myter og misforståelser om kartofler.

Det gør mig ked af det som kostvejleder.

Kartofler har et lavt glykæmisk indeks (GI), og de påvirker derfor ikke i nær grad blodsukkeret på samme måde, som det hvide brød uden fibre gør. Ønsker man et stabilt blodsukker, er fødevarer der har et lavt GI derfor rigtig gode. Derudover er kartofler næringsrige og indeholder en lang række vitaminer. De er bla. en rigtig god kilde til C-vitamin og også kostfibre. Mineraler som kalium og magnesium er de også rige på. Kartoflen er vist at være en af de mest mættende fødevarer ifølge måltidsforsøget.

I har sikkert hørt at variation i maden er vigtigt og sundt. Ofte ligger problemet i at folk spiser de samme ting dag ind og ud, og de glemmer derfor resten af alle de næringsrige fødevarer der ellers er. Den ældre generation spiser kartofler hver dag. De øser den med sovs og kød med en masse fedt. Den diæt er ikke sund hver dag. Det er her problemet opstår. Det er ikke kartofler men den manglende variation, og manglende plads til grøntsager, hvis man kun husker kartoflerne på tallerkenen som tilbehør.

Kartoflen i sig selv er sund og nærende.

Det er måden den oftes tilberedes på er knap så sund! Massere af dårlige olier, extra kalorier og godt med dressinger og sovs til, så ender man med pommes fritter, chips og en kartoffelmos, hvor der er mere smør og fløde i end kartofler.

Jeg giver kartoflen plads i mit køkken. Gerne i en ret sammen med en masse grøntsager, krydderurter, løg, bælgfrugter stegt i lidt olivenolie.

På mit online-forløb spiser vi ikke kartofler, men det er kun for at give mine deltager en pause fra noget de ofte spiser. Så vi spiser bl.a også søde kartofler. Jeg prøver at introducere dem til nye fødevarer de måske ikke ellers ville have kendt til. Jeg vælger også. at have fokus på nogle grøntsager, som danskerne ikke får så tit, så jeg kan få udvidet deres kulinariske oplevelser.

Nyd kartoflen med god samvittighed her i julen med flæskesteg og and, det er jo kun jul en gang om året. Resten af året kan du jo nyde dem 1 eller 2 gange om ugen i en masse sunde retter, og variere fødevarerne i dit køkken efter sæson. En kold kartoffel salat med et hav af krydderurter, oliven og tomater – mums eller en kartoffel-mad med en masse karse på. Eller ovnbagte med olivenolie og rosmarin. Forstår du min pointe?

Intolerance

Min fødevare-intolerance test har vist jeg desværre ikke kan tåle kartofler, dog spiser jeg søde kartofler istedet med stor nydelse. Oplever du også symptomer som oppustethed og luft i maven efter at have spist kartofler, så prøv at få lavet en test du kan bestille igennem mig og se om de kan skylde problemet. Det er altid en god ide at mærke efter i kroppen hvordan man reagerer på fødevarer. Mistænker du en bestemt fødevare, vil jeg forslå du holder en pause fra dem i 10-14 dage. Prøv derefter at reintroducere dem igen og se hvordan du reagerer. Hjalp det eller skete der ikke en forskel på huden, energien, humøret, maven eller fordøjelsen.

Min konklusion: kartoflen er sund, og sammen med rene kvalitetsvarer kan du skabe næringsrige retter. Tilberedning og sammesætning af fødevarer er dog altafgørende for de fleste fødevarer!

 

 


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Nup min E-bog: “Slip dine symptomer nu”
Luk

Læs e-bogen: "Sådan slipper du af med dine symptomer. Tag mini-intolerancetesten og nup mine opskrifter!"

  • - Kan jeg slippe mine symptomer?
  • - Hvilke opskrifter anbefaler du?
  • - Jeg drømmer om sund livsstil - hvad gør jeg?