Kanel – hvorfor og hvilken?

Hvilken kanel?

Ingen jul uden kanel – men hvilken kanel skal du vælge og hvorfor?

Der findes to typer kanel, vi oftes ser i supermarked: cassia kanel og ceylon kanel. Forskellen mellem de to er at cassia kanel, den billigere og mest benyttede, indeholder en del mere kumarin som bør indtages i begrænsede mængder. Kumarin kan give skader på leveren og sundhedsstyrrelsen anbefaler derfor at et voksent menneske maks bør indtage 2 g cassia kanel dagligt og kun 0,5 g for et barn.

Cassia kanel har en mere harsk smag end ceylon kanel.

Hvad betyder det?

Kanel, altså ægte kanel, er dog ikke farligt men faktisk meget sundhedsfremmende. Vi bør derfor ikke smide alt vores julebagværk med kanel direkte ud af huset! Det handler om at vælge det rigtige med god kvalitet.

Jeg anbefaler bl.a. denne ceylon kanel som kan købes på min webshop.

Hvorfor spise kanel:

  • Har antibakterielle virkninger
  • Fyldt med antioxidanter
  • Virker blodsukkerstabiliserende
  • Gavnlig for fordøjelsen
  • Positive effekter på hukommelse
  • Indeholder 53 % fibre
  • Rig på vitamin K, calcium, jern, vitamin B6, vitamin E,  magnesium og zink.

 

Kanel kan anvendes i hverdagen på grød, smoothies, frugter og i desserter. Prøv at drysse lidt kanel på dit æble næste gang.

I min onlineklub har jeg netop lige udgivet en e-bog, hvor du kan du få masser af inspiration til lækre juleopskrifter, der bl.a. indeholder kanel!

 


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Få min gratis E-guide: "Farvel til diæter og cravings for altid
Luk

Få min gratis E-guide: "Farvel til diæter og cravings for altid

  • - Kan jeg undgå slankekure og diæter?
  • - Hvad er cravings?
  • - Jeg drømmer om sund livsstil - Hvad gør jeg?