December og julesnacking. Hvad gør jeg?

Julesnacking

 

Jeg er blevet spurgt fra klienter hvad mit syn er på december snacking.

Når der er arbejde, familie og en masse sociale sammenkomster i kalenderen, kan det være lidt af en udfordring at holde sig på den sunde sti, og for nogle også at overholde de mål, man har sat sig.

Min holdning er, at man skal nyde. Hvad er nydelse for dig?

Sund livsstil handler IKKE om at styre sig selv, om kontrol eller restriktioner. Det handler om lyst og smag for sund mad.

 

Mælkefri risengrød

Mælkefri risengrød

 

Jeg selv har ikke lyst til æbleskiver, gløgg, småkager og pebernødder. Jeg er lidt utraditionel, måske er det mine italienske gener. Jeg har aldrig været vild med julemad og søde sager, så det har ikke været et must for mig. Det er en smagssag og nok også en vanesag, sådan er jeg født og opvokset. Jeg har først taget julemaden ind i mit liv som 24 årig, da jeg blev mor for første gang og lovede min mand, at mine børn ikke måtte blive som mig. Jeg lovede ham at være en god julekok, med alt det julen medfører. Jeg har holdt mit løfte hver jul og har i 10 år stået for julemaden.

 

Alternativer for julesnacking

Men der er alternativer, og dem har jeg taget til mig. Jeg har altid gået op i kvalitet, og jeg prøver at være et godt eksempel som mor for mine børn og laver derfor æbleskiver, risengrød den 23. december til nissen og står for julemiddagen den 24. december, hvor vi starter kl. 15.00 med æbleskiver, te og gløgg og derefter kl. 18.00 med and, flæskesteg, søde kartofler, kartofler, rødkål, brun sovs og ris a la mande til dessert, og det  alt sammen hjemmelavet, økologisk, mælkefrit og glutenfrit.

 

Det er et valg, jeg har taget og som smager godt. Hvorfor valget? For det første fordi vores datter er mælkesensibel og ikke kan tåle mælk uden hun får eksem og betændelser enten i ører, hals, blære eller bihuler. Vores ældste datter kan ikke tåle flere former for sukkerstoffer. Heriblandt laktose, da hun mangler produktionen af laktase enzymerne til at klippe laktosen over, så når hun spiser mælkeprodukter får hun tynd mave. Jeg selv og min mand tåler det heller ikke. Jeg får med det samme hævede øjne, og følelsen af, jeg er ved at blive syg med slim i halsen, hvis og når jeg får mælkeprodukter.

 

Hvorfor lader vi så ikke bare som ingenting, og hvorfor spiser vi ikke bare det, der bliver serveret, når vi er ude blandt andre. Vi har taget valget, fordi vi ikke synes, det er nødvendigt og rart at være syg eller døje med nogle symptomer, der irriterer vore kroppe. Vi lyster anden mad og vi elsker en sundere livsstil. De smager vores tunger.

 

Hysterisk? Det synes jeg ikke. Det er et valg, som nogle vælger at være veganer, vegetarisk med mere. Jeg vælger at være symptomfri og nyder andre sundere alternativer og vores familie har forståelse for det. Vi hygger os med raw kager, glutenfri/mælkefri småkager, glutenfri/mælkefri æbleskriver, risengrød på vand/mandelmælk og det kan vores børn lide, og det er jo det vigtigste.

 

Glæde og hygge

Men til mine klienter, hvis I ikke lider af symptomer, gærsvampe, parasitter, luft i maven, gentagne betændelser, så siger jeg nyd det, og gør det du lyster. Ingen løftede pegefingre. I kan sagtens mærke forskellen og se resultatet af energien bagefter I har spist jer mætte i de sunde madvarer eller usundere former for raffinerede sukker og hvedemel, farvestoffer, en masse gær, aromaer, E-numre m.m.

Så gør hvad der er rigtigt for dig. Det vigtigste er glæde og hygge især her i december. Nogle kan tåle at være LOOSE i det og andre ikke, når og hvis deres velbefindende bliver udsat for ”gener”. Tro mig vi mangler ingenting, og vi går ikke glip af noget. Vi nyder og vi julehygger.

Ha’ nu en rigtig dejlig juleferie.


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Få min gratis E-guide: "Farvel til diæter og cravings for altid
Luk

Få min gratis E-guide: "Farvel til diæter og cravings for altid

  • - Kan jeg undgå slankekure og diæter?
  • - Hvad er cravings?
  • - Jeg drømmer om sund livsstil - Hvad gør jeg?