Jordbær

Dansk sommer er for mig lig med jordbær. Elsker du også jordbær?

Hvad er jordbær

 

Jordbær er hjerteformede bær, som symboliserer bl.a. renhed, kærlighed, frugtbarhed, overflod, lykke, succes og lidenskab.

Når jeg tænker på min barndom hos min mormor er jordbær lig med sommer og sødme, og med min viden i dag om bærets power egenskaber,  så elsker jeg den endnu mere.Jordbær

Men de smager ikke kun himmelsk, de har som sagt også en masse sunde egenskaber til at helbrede og nedsætte inflammation, feber, halsinfektioner, sukkersygeproblemer, kolesterolproblemer, alzheimers, kræft osv.

I dag vil jeg oplyse dig lidt mere om, hvorfor de er sunde, hvordan de kan spises, hvor de kan købes og hvem der skal og ikke skal spise jordbær.

 

Hvorfor jordbær?

 

Jordbær er powerfulde og indeholder så meget godt. De bliver også kaldt for skønhedsbærret, da det bliver brugt mod rynker og styrker huden.

For det første er jordbær et bær med et højt indhold af vand og besidder et hav af gavnlige stoffer for helbredet. For det andet er det et powerfuldt bær, fordi det indeholder meget C-vitamin (c-vitamin er en antioxidant),

som er en infektionskæmper og fyldt med en masse livsnødvendige mineraler som folat, kalium og mangan. Derudover indeholder det også antioxidanten Fisetin, som er en lovende antioxidant i forebyggelse af Alzheimers. Jordbær indeholder også kostfibre og de sunde farvestoffer antocyaniner og ellagsyre, som modvirker kræft siger forskningen, da de farvestoffer hæmmer enzymet cyklooxygenase, der bidrager til at fremkalde inflammation.Jordbær

Jeg vil dog lige understrege, at du ikke bare skal tro, at du bare kan mæske dig i jordbær, og så er alt godt, men formålet her er at oplyse og beskrive de dejlige bær, og imens du nyder dem og deres smag, kan du have bedre samvittighed.

Hvis du kender til glykæmisk index, så har jordbær en lav glymæmisk belastning og de vil ikke belaste dit blodsukker så meget, så det giver en god mulighed for at nyde dem, når du er lækkersulten. Jeg mødte jo David Jenkins i Italien, ham som opfandt det glykæmiske index, og vi havde nogle fantastiske samtaler om kost, ernæring, miljø og fremtiden. Så hver gang jeg spiser eller taler om en fødevarer med lav glykæmisk index tænker jeg især på hvor vigtig en forskning han lavede og hvor gavnlig den tabel er for personer med blodsukkerproblemer. Så nu sender jeg ham lige en kærlig tanke, som jeg gør her med denne hilsen på skrift.

 

Hvordan spises de og i hvilke kombinationer?

 

Jeg spiser mest mine jordbær som dessert og i mine smoothies.

Men her ekstra ideer:

  • Jordbær med chocolade
  • Jordbærkage
  • Jordbærtærte
  • Jordbær trifli
  • Jordbærlagkage
  • Jordbærgrød
  • Jordbær mousse
  • Jordbæris
  • Jordbær softice
  • Jordbær smoothie
  • Jordbær topping på morgenmad som pandekager, müsli, yogurt m.m.
  • Jordbær salater
  • Jordbær frugtsalater
  • Jordbær syltetøj
  • Jordbær shots
  • Jordbær vand
  • Jordbær daiquiri
  • Jordbær med champagne

 

 

Hvor får du jordbær fra?

 

Når du køber jordbær så gå op i de er økologiske og friskplukket. Hvis de ikke er friskplukket mister de deres C-vitamin-indhold inden for 2 dages tid og du skal opbevare dem i dit køleskab. Jordbær har et højt indhold af pesticider, hvis de ikke er økologiske og sprøjtegifte dræber bakterier og skal ikke dræbe dit indre.

Jeg køber mine økologiske jordbær hos torvehallerne, aarstiderne, Irma og på landet i diverse landgårde. Jeg køber frosne jordbær fra Irma.

Du kan selv plukke dine jordbær HER og HER.

Hvis du skal til Italien, så nyd de vilde små jordbær de har. Nej hvor de smager godt og er nok en af mine ynglingsdesserter, når de er frisk-plukket.

Hvordan tilbereder du jordbær?

 

Du vasker dem i koldt vand og tørrer dem i noget køkkenrulle, hvorefter du enten spiser dem direkte eller sætter dem i køleskabet til senere brug. De er bedst at tilberede, når de er stuetempereret.

 

Hvem kan tåle jordbær?

 

Spis jordbær i moderate mængder. De indeholder fruktose, som kan være skadeligt for dit helbred i for store mængder, hvis du gør det regelmæssigt igennem dit liv. Nyd din frugt. Jeg spiser min ofte som dessert. Se det som en dessert ting og gerne sommerting, så dit immunforsvar får en naturlig pause fra den samme fødevare igennem året. De er årstidsbestemt. Jordbær indeholder også histamin som chokolade, bananer og tomater, som stimulerer histamin-produktionen i immunforsvaret og kan give ubehagelige reaktioner som udslet, overfølsomhed og allergi. Jordbærallergi er dog sjældent heldigvis. Der er også lidt fodmap´er i jordbær, så hvis du følger en FODMAP-diæt, skal du være OBS på jordbær.

 

Jeg ønsker dig en dejlig sommer og nydelse med jordbær. Hvis du har gode råd om jordbær, så del gerne dine erfaringer med mig i kommentar-feltet.

 

 

PS. Vil du have mere inspiration til naturlig sund og grøn lækker livsstil? Tilmeld dig mit nyhedsbrev her på siden, øverst til højre, og få min gratis E-guide “Vink farvel til diæter og cravings for altid” i din indbakke ligeså snart du tilmelder dig nyhedsbrevet. Du kan også få gode gratis tips på min facebookside.


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Få min gratis E-guide: "Farvel til diæter og cravings for altid
Luk

Få min gratis E-guide: "Farvel til diæter og cravings for altid

  • - Kan jeg undgå slankekure og diæter?
  • - Hvad er cravings?
  • - Jeg drømmer om sund livsstil - Hvad gør jeg?