Ingen optimal ydeevne og skønhed uden rent vand!!!

 

Husker du virkelig at få drukket nok vand? Jeg mener det alvorligt? For selv sådan en freak som mig kan åbenbart glemme det….

Så kære sportsudøver, business woman/man, mor, kvinde, mand, barn! Jeg håber du læser med her!

Hvad drikker du for at afgifte og rehydrere kroppen?

Jeg var lige kommet til Italien og ville derfor gerne ned og træne hos min fætter som er fysioterapeut. Jeg ønskede mig en daglig rutine, så jeg kunne vedligeholde min kondition – også selvom jeg holdt ferie. Han tjekkede min ryg for skævheder og jeg skulle efterfølgende løbe en halv time på løbebånd og så lave en masse små øvelser for ryggen med ham dagligt. Jeg plejer altid at kunne løbe 30 minutter uden de store problemer på Holmen i København, men av og det kommer ALTID bag på mig, hvor vildt det er at træne i heden hernede i Italien. Jeg valgte selvfølgelig at træne om eftermiddagen, da det lige passede med, at børnene legede med min tante. Så væk var jeg.

 

Mit mål var en daglig løbetur og derefter en lang svømmetur på stranden samt en masse mavebøjningerne, så jeg kan komme frisk tilbage med en masse ny energi. Men hold nu op, hvor jeg følte mig svag og dehydreret. Jeg måtte på de 30 minutters løb stoppe op 3 gange for at drikke vand. Jeg følte mig så pinlig og stadig kom det bag på mig, at jeg kunne glemme hvor voldsom heden er for min krop. Derfor kom det som en ganske naturlig ting, da jeg skulle lave denne uges indslag, at det da måtte handle om dehydrering mens du er på ferie – og det uanset om du træner eller ej.

 

Det er SUPER VIGTIGT at indtage væske og nu har jeg accepteret vilkårene og drikker løs på min lille korte løbetur på løbebåndet, og det kommer stadig bag på mig hvor meget min krop bliver påvirket af varmen. Ja, her er mega varmt  – men alligevel. Jeg følte mig som en nybegynder, og min mund og hals havde det som om jeg aldrig have drukket en slurk vand før….

Kender du følelsen?

Så husk endelig at starte din træning med at være godt hydreret. Derefter skal du huske under træning at drikke vand. Der er forskel på træningens form, intensitet og varighed samt svedafgivelse, omgivelser og kropsbygning. Men stadigvæk!!!

 

Jeg har altid værdsat vand, men jeg kan love for, at jeg værdsætter det endnu mere hernede i Italiens varme. I det daglige drikker jeg kun rent vand, grøn te eller urtete samt grønsagsjuice og smoothies. Så vand er min daglige kilde og vil altid været det. Jeg kan ikke undvære min vand og vil aldrig kunne det. Mine nyrer og min blære skal nok råbe efter vand, hvis jeg har for travlt, men under min træning i syden, må jeg tilstå, at jeg ikke kan træne uden. Men ikke alle drikker så meget vand som mig og ikke alle har daglige vand rutiner som jeg altid har haft. Så derfor denne bøn om, at der er flere der skal huske at drikke vand hver dag.

 

Men jeg kender faktisk mange, der ikke føler tørst og her er det ret skræmmende for de behøver altså også vand, selvom deres kroppe ikke er gode til at give besked derom. SÅ DRIK NU VAND, OGSÅ SELVOM DU IKKE FØLER TØRST.

 

Husk altid at drikke nok vand i løbet af dagen især når du træner

Husk altid at drikke nok vand i løbet af dagen især når du træner

 

Der er naturligvis mange forskellige opfattelser af, hvor meget vand vi skal drikke, men i de seneste artikler jeg har læst, står der noget om, at hvis du vejer 55 kg, skal du drikke 1,85 liter om dagen og ved 75 kg skal du drikke 2,5 liter om dagen, men hvis du pludselig føler du render i konstant rutefart på toilettet, så nedsæt mængden indtil du føler du har fundet din rette balance.

Du kan mærke velværen og effekten ved dit vanddrikkeri. Find din egen balance. Vand er super vigtig for din krop og vandet er en kæmpe kilde til liv i din krop. Ved at drikke nok rent vand kan kroppen bedre absorbere næringsstoffer samt eliminere skrald og toksiner. I dag er der mange, der undervurderer vigtigheden i at drikke rent vand. Drikkevarer som alkohol, koffein, sodavand og alle mulige forskellige juicer med højt sukkerindhold frarøver din krop dens naturlige vandreserverer, hvilket fører til skadelige påvirkninger på dit fysiske, følelsesmæssige og mentale velbefindende.

 

Hvem ønsker at beholde urenheder og toksiner inde i kroppen? Tror du dine celler gider svømme rundt i forurenet vand? Nej vel! Husk på, at mellem 60-70 procent af din krop er lavet af vand. Dine muskler, blod, lunger, hjerne, knogler består af store mængder af vand.

Så derfor er kvaliteten hos alle dine celler i kroppen vigtige for din modstandskraft over for mange skader og sygdomme. Cellerne er helt afhængige af kvaliteten og kvantiteten af det vand, du drikker.

 

Vand til et bedre liv? Ja det vil jeg mene og garantere.

Drikker du vand?

Vand er livsvigtigt, det ved vi alle forhåbentlig. Hjernens funktioner nyder også godt af vand, vores nyrer nyder godt af vand, så vi er ikke i tvivl, når vi mærker at kroppen mangler vand. Forsøg med fx. idrætsfolk har vist, at rigelige mængder af væsketilførelser før, under og efter træning øger deres udholdenhed væsentligt. Vand er afgørende for hver eneste celle i din krop. Det udgør 80% af dit blod og skiller en masse toksiner ud via urin. Selv 2% fald i hydreringen gør blodet tykkere, så dit hjerte skal arbejde hårdere for at pumpe. Ikke særlig hensigtsmæssigt. På kort sigt kan det føre til hovedpine. Kender du de dage, hvor du får hovedpine og ikke ved hvorfor, før du finder ud af at du slet ikke har drukket vand i løbet af dagen?

 

Jeg tager mig lige et glas vand….. det burde du også gøre nu. Skål i vand!

 

På længere sigt kan det medføre kronisk forstoppelse, hvis du undlader dit vand. Vand fungerer som smøring til at flytte mad og fibre gennem dit tarmsystem – og kan endda påvirke dit stofskifte. Hydration har også en direkte effekt på din huds fugtighed – hvilket betyder den bedste anti-aging faktisk findes ude i dit køkken -helt gratis…med mindre du bruger en vandfilter flaske, som jo ikke er gratis, men efter du har lært at rense dit vand, så er det næsten gratis.

 

Men hvilken slags vand skal du så drikke???

Her er mit forslag. Jeg elsker mynte, ingefær og citroner i mit vand. Det giver det et lille pift af friskhed.

Mange ville få et stort chok, hvis de vidste hvad der gemmer sig i det almindelige danske postevand fra et offentligt rensningsanlæg. Derfor skal vi rense vores vand. Se billedet på muligheder for rensning af vandet længere nede.

 

Så vand er ikke bare vand. Husk på, at det skal være rent filtreret vand. Desværre lever vi i en verden der er så forurenet, at jeg slet ikke tør tænke på konsekvenserne på lang sigt. Debatten er enorm og der er mange, der nedtoner de risici der er ved at drikke vores postevand – og der har da efterhånden også været så mange sager hvor kolibakterieindholdet har overskredet de tilladte grænser – så derfor anbefaler jeg altid, at man skal rense sit vand uanset hvad. Man hører altid først historierne når det er for sent, og jeg vil ikke udsætte hverken mig selv eller mine kære for dette, så jeg renser mit vand og køber glasflasker med vand i, så er jeg da lidt bedre stillet. For ikke at glemme alle de plast-flasker med bisphenol A.

 

Skriv dig op til mit nyhedsbrev i dag og få tilsendt en mail med nogle fifs til hvordan du kan undgå at blive dehydreret på en sjovere og sund måde, som også inkluderer grønsager og frugt!

 

Fortsat skøn sommer!

Nicole

 


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Få min gratis E-guide: "Farvel til diæter og cravings for altid
Luk

Få min gratis E-guide: "Farvel til diæter og cravings for altid

  • - Kan jeg undgå slankekure og diæter?
  • - Hvad er cravings?
  • - Jeg drømmer om sund livsstil - Hvad gør jeg?