Hvad er forskellen på en smoothie og en grøntsagsjuice?

 

Begge to er sunde lækre energi væsker i et glas med en masse rene næringsstoffer. En fantastisk energiindsprøjtning efter min mening.

 

Forskellen er:

Du bruger to forskellige maskiner til at lave dem: En juicer og en blender og får to forskellige fordele ved at drikke dem.

 

Juice er saften fra grøntsagerne, hvor fiberpulpen bliver adskilt fra juicen. Juicemaskinen er besværlig at rengøre, men effekten af ren hjemmelavet juice kan mærkes inden for få minutter, da næringsstofferne kommer lige i blodbanen. Det koster ekstra at købe flere grønsager for at give 1 glas juice. Men det er virkelig en super metode, hvis du ikke normalt spiser nok grøntsager eller slet ikke kan lide kål, persille, selleri, ingefær, salat m.m. Så kan en juice være din redning for at få super næringsfulde egenskaber, uden du skal bruge energi på at tygge maden, og det tager lang tid at spise flere hundrede gram grøntsager.

 

Undgå bananer, mango og papaya i din juice, de er egnet til smoothies. Min filosofi er, at juice grøntsager er til for dig, der ikke vil eller kan nå at spise så store mængder i dagligdagen.

 

Bonussen er: Få optimal ydeevne og skønhed.

 

Ideer til at putte i din juicer kunne være:

 

Ingefær

Persille

Grønkål

Hvidløg

Rødbede

Selleri

Søde kartofler

Spinat

Lime

Agurk

Æble

Citron

 

Gem pulpen fra juicen og bag et lækkert brød, hvor du tilsætter fibrene og resterne fra juicen. Det giver sundhed og lækre farver i brødet.

 

 

Smoothien bliver lavet i blender som puré. En glat, cremet og tyk drik, hvor hele grønsagen bliver udnyttet og giver mere fylde i maven, da fiberdelen bliver bevaret. Fibrene er også gode til at udrense dig for forarbejdede fødevarer, hvis du normalt spiser det. Blenderen er nem at rengøre og kan laves så fyldig, at det kan beregnes som et måltid, hvis den laves rigtigt. Her går der længere tid til at næringsstofferne bliver optaget I blodbanen, da maven lige skal skille fibrene fra og fordøje alle ingredienserne fra smoothien.

 

Jeg elsker smoothies og juices hver dag, og det er min måde at være raw på samt få opfyldt mine sunde behov for næringsstoffer og en masse grøntsager på få minutter.

 

Ideer til ingredienser til smoothies:

 

Spinat

Mærke bær

Bananer

Broccoli

Mango

Ananas

 

 

Ekstra sunde fifs i din smoothie:

Spirulina, hvedegræs, grøn te, gojibær, maca-pulver, gurkemeje, ingefærpulver, kakaopulver, kakaobønner, hampefrø, chiafrø, hørfrø m.m.

 

Ekstra råd fra mig: Lav en stor bøtte grøntsagssaft, frys det ned og brug det i en smoothie med en banan eller mango sammen med fibre, proteiner og fedtstoffer. Vupti et hurtigt måltid. Men husk jo friskere jo bedre. Holdbarhed i køleskab max 24 timer efter min mening.

 

Juicer og smoothies er kun en del af sundheden. Husk at sundhed er en masse andre ting også som: motion, sund kost plan, kærlighed, meditation/visualisering, natur m.m.

 

Nyhedsbrevet i denne uge er med opskrifter af en sund grøn juice og grøn smoothie. Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få løbende gode opskrifter eller viden om sund livsstil. Tilmeld dig her.

 

Grønne hilsener,

Nicole

 

 


  • Hej
    Vi har lavet en juice af æbler, agurk, samt frisk spinat …. I aften …… Kan man opbevare resten til imorgen i lukket og afkølet krus ??? Tænker på bakterier ??
    Tak …

    • Hej Lisbet. Ja selvfølgelig kan I gemme resterne. Især hvis I opbevarer den lukket til. Enzymer og vitaminer er bedst at få med det samme, men jeg gemmer også min, hvis jeg ikke får drukket det hele. Ingen madspild her. Lyder bare lækkert med en spinat/agurk/æble juice. Pga æblen skal den lukket også til, da den oxiderer (ilter). Så den får nok en anden farve. Tilsæt citron og det hjælper på iltningen.

  • Skriv et svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

    Nup min E-bog: “Slip dine symptomer nu”
    Luk

    Læs e-bogen: "Sådan slipper du af med dine symptomer. Tag mini-intolerancetesten og nup mine opskrifter!"

    • - Kan jeg slippe mine symptomer?
    • - Hvilke opskrifter anbefaler du?
    • - Jeg drømmer om sund livsstil - hvad gør jeg?