Ferietid med sund fornuft

Ferier behøver ikke altid at handle om alt, hvad du kan spise på en buffet. Madfråseri er ikke altid indbegrebet af ferie for din mave, og mit motto er alt med måde. Jeg går ind for at spise sundt, mens jeg stadig nyder ferien hernede i Italien – selvfølgelig afviger jeg lidt fra mine normer, men holder mig stadig på sporet. Det er ikke nemt at handle som jeg plejer. Så jeg gør mit bedste, og jeg er ikke perfekt. Men mit ønske er nemlig at vende tilbage med ekstra optimal ydeevne og skønhed, og det kræver, at jeg selv står i mit køkken hen over sommeren og får mine mange grøntsager.

 

Ferie er primær tid til afslapning, at nyde solen, komme lidt væk og nyde de skønne øjeblikke.

 

Jeg er på ferie, og her nyder vi at handle i alle de små butikker med alle deres delikatesser. Det er ikke altid nemt at være mig med den viden, jeg har i dag. Jeg elsker Italien, og er opvokset hernede hver sommer og har altid elsket pasta, kødboller, skinkepålæg og ”panini” (sandwiches). Men i dag er jeg blevet klogere på min krop, og derfor ønsker jeg også at være mere opmærksom på, hvad jeg giver mine børn. Det er ferie og selvfølgelig skal de have is, pizza og pasta hernede på et tidspunkt, men det behøver jo ikke at være hver dag.

Bare fordi det er sommerferie, betyder det ikke, at mine børns ernæringsmæssige behov skal gå på ferie også! Det centrale for mig er at sigte efter en ernæringsmæssig balance. Jeg ønsker nemlig at forkæle dem med lækkert mad og samtidig gøre mit til, at deres maver forbliver i balance, og deres immunforsvar bliver så stærkt som muligt, så de efter ferien er klar til et år med hårdt skolearbejde. Derfor er ferie mange ting i mine øjne.

 

Ja, jeg indrømmer det gerne…..Det er en udfordring at være ”Mamma-kok” i 24 timer for 3 børn, men det er jo typisk mig, og jeg kan ikke lade være, og jo, der findes nemmere metoder. Du behøver ikke altid at vælge måltider, der tager lang tid at forberede. Sommeren er en udfordring for mange, også fordi der er så mange sæsonbetonede aktiviteter centreret omkring fødevarer, der er mere lækre end sunde og nærende. Men jeg har styr på det, og jeg sørger for, at vores børn nyder begge dele med sund fornuft. Jeg har selv været barn heldigvis, så jeg husker tydeligt de usunde valg også.

 

Så i dag får du lidt ideer fra mig til hvordan du med din sunde fornuft uden at føle dig presset kan nyde din ferie med eller uden børn:

 

 

  • Ha’ nogle sunde snacks, som er let tilgængelige. Find et supermarked eller en bio butik og køb lidt lækre snacks, så du er forberedt i stedet for at falde i med chips eller kage på den lokale bar. Tag enten dine egne snacks med hjemmefra eller find et sted, der evt. sælger frugt, frø, kerner og nødder. Ved at holde dine sunde mellemmåltids-vaner som du har med dig hjemmefra, så giver du kroppen bedre lov til at nyde en lækker middag eller dessert senere på dagen.

 

 

  • Når du er på ferie, spiser du sikkert ofte på restauranter. Det er en del af den ferieoplevelse og det hyggelige, du sikkert værdsætter meget, men også her kan du sagtens finde noget lækkert på menukortet, som din krop kan bruge til noget godt. Spørg tjeneren om du kan få ekstra grøn salat eller olie/eddike som dressing i stedet for sovs. Der er altid muligheder. Mit råd er især at vælge muskelfødevarer så som magert kød og fisk, der indeholder proteiner og andre næringsstoffer som omega 3 fiskeolie, der rent faktisk hjælper dig med at opbygge muskler i stedet for fedt. Proteiner giver energi og gør dig glad. Så det er altid godt på en ferie at nyde.

 

  • Paradis er ikke noget uden en lækker cocktail, og det er der vel også plads til, men husk at Pina Colada eller Margarita er fyldt med en masse kalorier, så enten skal du begrænse dit indtag af disse eller nyde en kold Morito eller koldere rødvin hver anden dag, mens du er på ferie. Alkohol stimulerer din appetit og sænker dine hæmninger. Dette betyder, at er du mere tilbøjelig til at glemme alt om din kost. Husk også at drikke en masse vand, så du ikke dehydrerer.

 

  • Hvis du er til desserter så del den med din kære. På den måde føler du ikke et afsavn. Jeg nyder selv en masse kold frugt, og det giver mig den sødme min krop har brug for. For mig er der ikke noget bedre en kold vandmelon og hvis børnene lokker, så nyder jeg også en citron sorbet. Den har jeg dog til gode endnu….

 

  • Uanset hvor du skal hen på ferie, kan du nok ikke undgå at møde en fastfood restaurant. Det samme gælder når du er på farten og har begrænsede måltidsmuligheder, men husk så at planlægge. Her er det magiske ord planlægning. Ved at vælge noget sundere, kan du stadig have mulighed for at have lidt friheder omkring din kost, når du ønsker frihed, og ikke, når der ikke er andre valgmuligheder.

 

  • Og husk nu altid at have dine mælkesyrebakterier (probiotika) med i tasken!! Derudover kan det være vanskeligt at få alle dine vitaminer, når du er ude at rejse. Så pak din kuffert med dine multivitaminer, antioxidanter, mælkesyrebakterier og omega-3 fiskeolie. Alle disse ernæringskosttilskud vil hjælpe dig med at udfylde eventuelle kosthuller i løbet af din rejse.

 

Smid ikke alle dine sunde vaner væk med sommervarmen! Pas på dig selv og nyd livet. Det er din ferie. Det er OK at nyde og snyde et måltid i ny og næ, men at snyde en hel uge giver kostproblemer. Brug din sunde fornuft, du ved selv, hvad der er godt for dig, så du kan vende hjem med optanket frisk og ny energi.

 

Her lidt ideer til dig med børn:

 

  • Sæt altid grønt og frugt til rådighed
  • Skær dine grønsager på en sjov måde
  • Dans, tag på stranden og spil bold, svøm med dem. Der er masser af metoder til at dyrke motion med børnene.
  • Drik vand og giv dem deres egne flaske, så de hele tiden har vand ved hånden.
  • Tag børnene med i køkkenet, så de lærer at spise sund mad. De elsker at hjælpe til. Jo mere de ved om deres mad, jo bedre bliver deres spisevaner.
  • Besøg en bondegård, landbrug eller hvad der er i området, og lær børnene hvor maden kommer fra.

 

Ha´ en super skøn ferie og nyd din mad med eller uden børn!!!!

 

Se billede og forslag til sund juice som er nem og hurtig at lave. Så har du fået en sund ting i løbet af din dag, hvis du ikke har mere tid eller lyst til mere sundhed. Lidt er bedre end ingenting!

 

Kærlige sommerhilsener,

Nicole

 

Gulerod-ingefær juice


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Nup min E-bog: “Slip dine symptomer nu”
Luk

Læs e-bogen: "Sådan slipper du af med dine symptomer. Tag mini-intolerancetesten og nup mine opskrifter!"

  • - Kan jeg slippe mine symptomer?
  • - Hvilke opskrifter anbefaler du?
  • - Jeg drømmer om sund livsstil - hvad gør jeg?