Gurkemeje

Bliv ven med gurkemeje, lær den at kende og få den implementeret i din madlavning

Bruger du gurkemeje i din mad? Hvis ikke så KOM IGANG NU. Det kan ikke gå stærkere. Hop ned i dit supermarked eller helsekost og køb det som pulver. Nogle supermarkeder som Irma fx, grønthandlere eller helsekost-butikker har roden frisk. Tilsæt gurkemeje i din mad, som de gør i Indien. Den er så powerfuld, at hvis du vidste hvor effektiv den var, så ville du gå GURKEMEJE AMOK – Trust me – Sæt igang eller læs mere om roden her i dette indlæg.

Gurkemeje er en lille orange rod, som indeholder curcumin. Den har fået en opblomstring, ikke kun pga. dens flotte gule farve, som vi kender fra karry, men også pga. dens karakteristiske milde smag og alle dens gode egenskaber.

 

Hvorfor Gurkemeje?

Gurkemeje er en rod som ikke kun smager godt men også gør godt.

I tusinder af år har gurkemeje været anvendt som lægemiddel i bl.a. Indien af gode grunde, da den har en helbredende effekt på krop og organer. Her er curcumin et vigtigt stof i gurkemeje, da den biddrager med flere sundhedsfremmende effekter. Curcumin besidder rigtig gode antiinflammatoriske egenskaber, hvilket betyder at den kan bekæmpe og forebygge betændelsestilstande i kroppen.

Derudover er curcumin en stærk antioxidant, som hjælper os med at bekæmpe frie radikaler og dermed sikre vigtige cellefunktioner i kroppen. Antioxidanter er med til at holde dine celler raske, så du undgår diverse sygdomme som bl.a. hjerte-kar-sygdomme, cancer m.m.

 

Hvordan kan man så anvende gurkemeje i køkkenet?

Gurkemeje er en suveræn rod med en mild karakteristisk smag. Du kan både få den som pulver og frisk rod. Hvis man vælger at bruge roden, skal den skrælles – herefter kan du snitte den eller rive den. Du kan opbevare den friske gurkemeje et par uger i køleskabet, men du kan også vælge at fryse den ned.

 

 

* Den kan anvendes ligesom frisk ingefær.gurkemejelatte

* Den kan steges sammen med grøntsager eller kød – den giver en flot gul/orange farve, f. eks til din blege kylling, så den ser mere indbydende ud.

* Den kan anvendes i juicer, smoothies, dressinger, hummus, gurkemejelattes mm.

* Du kan tilføje gurkemeje i din te, f. eks sammen med lidt lakridsrod, dette giver en dejlig smag.

* Tilsæt evt. gurkemeje i dit vand, f. eks sammen med en skive agurk, hindbær eller ingefær (hvis du er til den lidt mere kradse smag), eller andre smagsgivere du lyster.

* Du kan rive gurkemeje eller bruge det pulveriserede i bl.a. bagværk, ris og din kyllinge-retter.

 

Et par gurkemeje – fif med på vejen

Et godt og vigtigt fif til bedre optagelse af curcumin, er at spise det sammen med noget fedtholdigt – lidt nødder, avocado eller olie. Dette forbedre optagelsen, da curcumin er et fedtopløseligt stof og derfor har brug for fedt for at dine celler kan få større gavn af det. På billedet ser du en masse gurkemeje på en ovn-kylling med en masse peber og fedtstoffer.

 

gurkemeje-kyling

 

Et andet lille fif er at opvarme din gurkemeje inden brug, da curcumin skal have varme for at de antiinflammatoriske egenskaber aktiveres yderligere. Så hvis du f. eks vil bruge den i dine smoothies eller juice, er det en god idé at hælde kogende vand over gurkemejen.

Et sidste men meget vigtigt fif – HUSK for guds skyld plastikhandsker når du skræller roden, medmindre du vil erhverve dig nogle grusomme gule fingre, som jeg altid render rundt med. Hvis du dog glemmer handskerne kan citronsaft tage noget af farven.

Der kommer mere inspiration til opskrifter med gurkemeje i min online klub som har et helt tema om gurkemeje, hvor jeg viser dig opskrifter til HOW TO på video og du får opskrifterne på en pdf-fil.

 

 

Se intro-videoen på mit gurkemeje tema i online klubben: Sund med lækkerhed. Hvis du tilmelder dig får du rabat i min webshop NP Cares og du får alle de tidligere temaer til samme pris.

 

Derudover bruger vi også gurkemeje på mit online detox forløb, så hvis denne skønne superfood gurkemeje har vagt din interesse, så meld dig til forløbet her. Der vil du også få opskrifter og sparring om hvordan jeg anvender gurkemeje og en masse andre superfoods og rene madvarer til din sunde livsstil.

Hvis du vil vide mere om superfoods, så læs mit andet blogindlæg her 

Curcumin udgør kun 3% af gurkemeje, hvilket er en meget lille procentdel, så hvis du skal have det fulde udbytte af dette superstof, skal du op og indtage over 1 gram om dagen, hvilket vil være rigtig svært at opnå. Jeg anbefaler Pukka Turmeric kapsler sammen med Nordic Naturals omega 3 olie.

Du kan dog øge optagelsen og få mest ud af det som muligt, ved at indtage sorte peberkorn sammen med, da de indeholder piperin, som er et naturligt smagsstof, der er med til at øge optagelsen af curcumin med 2000%.


  • Tak for de gode ideer til den herlige gurkemeje!

    fandt på forleden at gnide fingrene ind i lidt kokosolie, INDEN jeg tog fat på at skive gurkemejen –
    og dét gjorde, at det gule var lige til at vaske af fingrene bagefter! :-D))
    har endnu ikke prøvet med flydende olie – ( løb nemlig tør for gurkemeje – ) – men altså: kokosolie duer!

    mvh D.

    • Det er jo perfekt. Ja det dur så fint med olie. Ellers er det umuligt at få væk, hvis man glemmer at fjerne det med det samme.

      Men sundt og lækkert er det.

  • Skriv et svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

    Få min gratis E-guide: "Farvel til diæter og cravings for altid
    Luk

    Få min gratis E-guide: "Farvel til diæter og cravings for altid

    • - Kan jeg undgå slankekure og diæter?
    • - Hvad er cravings?
    • - Jeg drømmer om sund livsstil - Hvad gør jeg?