Godt immunforsvar?

Influenza?

Julen er ikke kun en dans på roser med dejlig julemusik og familiesammenkomster.

Julen er for mange også en stresset tid samt en influenza-periode.

Jeg er aldrig syg med virus i hvert fald sjældent, men sidste år ramte det mig og det kom bag på mig, selvom jeg godt ved hvorfor.

Husker du sidste år? Det gør jeg. Jeg blev smittet af vores lille datter på dengang 3 år d. 26 december. Hun havde høj feber og jeg tillod hende at ligge tæt op af mig. Hun fik lov at ånde mig lige i hovedet. Det endte med at jeg lå syg nytårsaften. Det var ikke sjovt. Så nu er jeg forberedt og vil handle alle remedier ind, hvis det sker igen, så min familie kan pleje mig med det bedste naturmedicin, så virussen ikke får lov til at angribe mig eller i hvert fald ikke slå mig ud af kurs på den voldsomme måde.

 

Influenza er en akut meget smitsom virussygdom i øvre og nedre luftveje med forskellige symptomer som høj feber, forkølelse, halssmerter, hoste, hovedpine og muskelsmerter, som ofte kommer i epidemier.

 

Et er at ligge syg og halv død i sengen og vide hvad man skal gøre, men ikke orke det fordi kræfterne ikke er der. Noget andet er, at få tingene serveret ved sengekanten. Jeg er god til at pleje andre, når de er syge, men mig selv åh jeg vil bare sove…. Kender du det?

 

Så hvis nu det ender med en epidemi igen, så lad os lige få styr på, hvordan vi hurtigere får bekæmpet den virus og selvom vi ikke orker det. Det sparer nogle sygedage i sengen i sidste ende og det er jo en bonus i sig selv.

 

Den mest almindelige måde at virus spredes på er via hånd-til- hånd kontakt. Så husk at vaske hænderne tit og brug en god hånd lotion. For hænderne bliver hurtig tørre her i kulden.

 

Godt immunforsvar

Hvis dit immunforsvar fungerer på sit bedste, så burde det faktisk være ret let for dig at afværge en virus uden nogensinde at blive syg. Men hvis dit immunforsvar er svækket kan det nemt tage fat i din krop. Så det er vigtigt at forstå, at grunden til du fanger en forkølelse eller influenza er, at dit immunforsvar er svækket. Det er ikke en uundgåelig hændelse baseret på eksponering alene.

 

Så vi må kigge på livsstilsfaktorer, der driller dit immunforsvar. Jeg er sikker på, at mit vedkommende sidste år, var mangel på søvn og en masse julestress måske med en masse fruktose sukker end jeg er vant til d. 24 december. Jeg husker heller ikke om jeg fik taget nok d-vitamin dråber i de dage eller i den periode. Men stress er mit ømme punkt, hvis jeg skal være hel ærlig. Jeg knokler og mærker ikke mig selv. Så her lige en remse om, hvad der driller vores immunforsvar.

 

Ødelæggende faktorer for immunforsvaret er:

 

  • For meget fruktose
  • Ubalance i tarmflora (igen pga sukker er madding for bakterier og svampe der sætter dit immunforsvar ud af spil).
  • D-vitaminmangel pga utilstrækkelig sol om vinteren og mangel på tilskud af rigtig art
  • Ikke at få nok hvile og søvn
  • Utilstrækkelig motion
  • Følelsesmæssige stressfaktorer

 

D-vitamin hjælper med at genopbygge hurtigere, da det er en effektiv antimikrobiel dræber, så du ikke bliver invaderet så let. De kan fås på Nordic vms igennem mig. De er super effektive og optagelige.

 

HUSK at antibiotika ikke virker mod virus. Det ved din læge godt, men mange tager det alligevel. Så virus skal soves og plejes væk med kærlighed, ro og en masse natur medicin fra dit køleskab og kosttilskudsskab.

 

Her nogle trin, når du føler, du er ved at blive syg af virus:

 

  1. Step: hold dig fra al sukker, kunstige sødestoffer forarbejdede, hvidt brød og andre hvide raffinerede madvarer, som betegnes som sukker også chokolade og frugtjuices. Jeg får altid herpes når jeg er stresset og mit forkølelsessår kan ikke lide chokolade og nødder (arginin proteinstof), men hvis du ikke lider af herpes med tilgængel hoste, så er mørk chokolade et hit og anvendeligt for bedring.
  2. Step: dyrk motion
  3. Step: drik en masse vand
  4. Step: luft ud og gå en tur i den friske luft.
  5. Step: spis så meget plantebaseret mad, så du får nok af næringsstoffer

 

Ideelt ville være at dyrke motion, sove, spise rigtig sundt med en masse næringsstoffer fra grønne grøntsager og gerne grøntsagsjuices. Kan du få det ind i din travle kalender, så er der håb for, at du kan nyde nogle super hyggelige dage uden for mange  sygdomssymptomer.

 

Min top liste at gode vaner er:

  1. En masse lunkent filteret rent vand
  2. Miso suppe
  3. Grøn te
  4. Ingefær te med citron og mynte
  5. Kamille te
  6. Sauerkraut til mine salater
  7. Hvidløg i min mad
  8. Krydderier som gurkemeje, oregano, timian, koriander, chili, kanel
  9. Shiitake svampe i maden
  10. Kyllinge suppe med en masse grøntsager og chili

 

I mit naturskab ligger der:

  • Multivitaminer Multi Thera med nok zink, selen, magnesium og kalk i
  • C-vitamin
  • Olivenbladsekstrakt
  • Gurkemeje
  • Oregano olie
  • D-vitamin dråber
  • Probiotika (mælkesyrebakterier – de gode bakterier til tarmene)
  • Hyldebær ekstrakt Sambucol immuno forte
  • Omega 3
  • EchinaGold dråber

Derudover er der ALTID ingefær, hvidløg, citron og grønne grøntsager til grønne juicer i mit køleskab, så jeg får lige netop det kroppen higer efter, når den er nede og gerne vil heale. Tag ikke adaptogene urter ved forkølelse eller influenza.

Håber du slipper for influenza nu med god forberedelse, så vi kan være nærværende og opmærksomme på, julens dejlige momenter samt tid til eftertanke over status på året, der er gået samt mindes alle de gode stunder 2013 har bragt.

 

Kærlige julehilsener,

Nicole

 

 


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Få min gratis E-guide: "Farvel til diæter og cravings for altid
Luk

Få min gratis E-guide: "Farvel til diæter og cravings for altid

  • - Kan jeg undgå slankekure og diæter?
  • - Hvad er cravings?
  • - Jeg drømmer om sund livsstil - Hvad gør jeg?