Forstoppelse

Er maven din ven eller fjende?

I dette indlæg skal det handle om noget så usexet som fordøjelsen, hvor vi lægger fokusset på forstoppelse. Det er et emne som de fleste krummer tæer over og helst ikke taler om, det kan gøre selv den mest åbne og frembrusende genert. Når det så er sagt, så er det bare sådan et vanvittigt vigtigt emne, som alle mennesker til tider døjer med. En velfungerende fordøjelse er altså alfa og omega for ens velbefindende.

Vidste du at ca. 70% har fordøjelsesproblemer? Måske er du bevidst om det, eller måske er du en af dem der tror at alt er som det skal være, prøv at tænk tilbage – kan du f. eks krydse noget af på denne nedenstående liste?

* Uregelmæssige toiletbesøg (ikke hver dag)

* Tynd afføring (næsten som vand)

* Hård afføring, der er svær at komme af med (små hårde knolde)

* Mavesmerter

* Oppustethed

Hvis du kan nikke genkendende til nogle af ovenstående punkter – så tag med på en lille 10 dages rejse på mit detox-forløb. Her vil jeg hjælpe dig med at få styr på din fordøjelse, ved bl.a. at give dig opskrifter og redskaber til regelmæssige måltider, der nærer dig og dine tarme.

Gør tarmen glad

Jeg tror at vi alle sammen kan skrive under på at forstoppelse er lig med ubehag. Det er usundt for kroppen og den vil reagere negativt, hvis den ikke kan komme af med affaldsstoffer – det giver ubehag i ens hverdag og kan bl.a. resulterer i dårlig og uren hud.

For at din krop kan fungere optimalt, er det vigtigt at tage hensyn til og hjælpe tarmene, hvilket man kan gøre på mange måder, f. eks ved at spise hvad ”der er godt for den”, men også tænke på andre faktorer som kan have en betydning for ens fordøjelse, såsom stress.

Ofte er ens livsstil den skyldige i forbindelse med forstoppelse.

Pas på:

Ofte er ens livsstil den skyldige i forbindelse med forstoppelse.

Alt for store og få måltider, der ikke tygges ordenligt, forkert mad – såsom alt for meget mættet fedt, junk/take-away, forarbejdet mad, for lidt vand og for få fibre er nogle af de værste syndere.

Alt dette kan være med til at stoppe bevægelserne i dine tarme, så du ikke kan komme af med din afføring.

Mine yndlingsfibre er: grøntsager, grøntsags-pulp fra juiceren, frugt, chiafrø, havregryn, loppefrøskaller og hybenpulver.

To do mod forstoppelse:

Derimod skal du have masser af fibre og vand, som sætter gang i systemet og får det hele til at glide meget nemmere. Så skru op for fødevarer der biddrager med gode nærringsstoffer, det er bl.a. det jeg vil hjælpe dig med på mit 10 dages detox-forløb.

Din fordøjelse har brug for noget at arbejde med igennem en hel dag så den ikke går i stå. Det er derfor vigtigt at man giver sin mave regelmæssige måltider og at man giver sig tid til at spise og tygge sin mad ordenligt.

Stress ned ved forstoppelse:

Stress kan også være en faktor som går ind og påvirker vores fordøjelse negativt. Det er vigtigt at stoppe op og tage dybe vejrtrækninger i ny og næ, da mange af os har en stresset hverdag. Under detox-forløbet vil jeg give dig links til en kudalini yoga video, med yoga instruktør Nickoline Camille, her får du vist øvelser som vil være med til at hjælpe dig til en bedre fordøjelse.

Vær opmærksom:

Det er vigtigt at holde øje med ens afføring, hvordan ser den ud? Du skal give dig selv tid til at gå på toilettet, sæt evt. benene op på en skammel når du sidder på toilettet, dette giver bedre muglighed for at komme af med afføringen. Mange føler ubehag ved at gå på toilettet andre steder end derhjemme, så de går ofte en hel dag og holder sig, dette er også med til at give dårlig fordøjelse.

Mælkesyrebakterier og magnesium inden sengetid er gode for maven. Dette giver maven noget at arbejde med imens man sover, og du kan ofte komme på toilettet om morgenen.

Håber at støtte og hjælpe dig på mit detox-forløb.


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Få min gratis E-guide: "Farvel til diæter og cravings for altid
Luk

Få min gratis E-guide: "Farvel til diæter og cravings for altid

  • - Kan jeg undgå slankekure og diæter?
  • - Hvad er cravings?
  • - Jeg drømmer om sund livsstil - Hvad gør jeg?