Forårsrengøring

Vidste du, at foråret er den bedste tid på året til detox altså udrensning af kroppen?

I gamle dage brugte man tiden fra fasterlavn til påske til at udrense kroppen – nemlig at faste.

Forårsrengøring i dit indre

Foråret er en skøn tid på året og for mig, som er vild med mad, så tænker jeg straks jubi tid til forårsmad – tid til italiensk mad. Tid til forårsrengøring i dit indre. Tid til asparges, artiskokker, rucula, spinat, forårsløg, kål og en masse friske råvarer – ind med alt det nye sunde mad og ud med alt de gamle kemikalier i kroppen.

Kroppen kan nu i foråret bedre klare at få koldere madvarer og derfor er salater, smoothies og juicer mere acceptable for kroppen, da vi ikke er så kolde i kroppen mere. Jeg går virkelig op i at spise efter årstiderne, og min krop siger selv til. Jeg lytter til min krop. Jeg har behov for varm suppe og varm mad om vinteren, men nu kan jeg virkelig mærke, at jeg er mere klar til at få smoothies om morgenen og flere salater om aftenen.

Kan jeg lokke dig til at tænke mere på din forårsrengøring af din egen krop? Det kan gøres på mange måder. Men lad os nu gøre det på den nemme måde først. Lad os tilføje salater, juices, smoothies med de nævnte grøntsager. Hvad siger du til det?

 

Ikke kun rengøring af dit hjem

Mange mennekser er rigtig gode til at tænke på foråret som tid, hvor man skal lufte mere ud, vaske gardiner, ordne haven og pyntet hjemmet med tulipaner, men tænker du egentlig over din egen krop, som du selv skal leve i, og har du gjort dig nogle overvejelser omkring at rengøre den for skidt? Ups – det er der mange der glemmer. Du er det eneste du har!

 

Det er en overset faktor hos mange desværre. Hvis du ikke er klar på detox (udrensninger), så start med at tilføje flere salater, eller lad mig hjælpe dig med at få dem tilført din kost. Hvis du allerede nu går 3 skridt tilbage, så træk vejret dybt og roligt. Små skridt. Du kan sagtens på en nem måde tilføje dem i din kost og stadig gøre lidt rent i dit indre.

 

Asparges, artiskokker, forårsløg og ruculasalat

Med en ændring i starten af sæsonen og mere varme, så kan de dejlige asparges og artiskokker få lov at vokse, og også få lov at bidrage med en masse næringsstoffer i min krop.

 

Som halv italiener er jeg opvokset med asparges som ingrediens i foråret, og min far har altid været god til at servere en masse retter med asparges og artiskokker til mig, som barn. Jeg elsker de to grøntsager. Især fordi jeg kun får dem om foråret. Så min krop er klar til at indtage dem igen. Ja jeg tisser arpasges tis – tihi, men det er kun godt.

 

Tit forbinder vi forår med forårs rengøring i hjemmet, men den ide kan sagtens vendes til forårsrengøring af kroppen og smide noget af det indre spindelvæv og støv væk.

 

Din krop fortjener det bedste og det – den er skabt til at få.

Gå ud i naturen, ud og trække frisk luft og igen ingen undskyldning for ikke at få løbeskoene på. Solen skinner, de grønne blade titter langsomt frem og det påvirker humøret til at få mere energi.

 

Men husk at handle de gode forårsvarer og spis dem dagligt. Især hvis du lider af manglende energi eller venter på pollen kommer og attacker dit immunforsvar. Tror mig du kan gøre en forskel mod din pollenallergi med sund ernæring.

 

Så hvad kan du gøre for at lave en forårsrengøring i din krop – hvad kan du tilføje?

 

Forårsrengøring

Asparges og artiskok kan hjælpe til din indre forårsrengøring.

 

☀ Asparges: stor kilde til folat og kalium , højt C-vitamin og andre antioxidanter i stilkene, så super anvendligt hvis din DNA-health test viser mangler på enzymer i methyleringsprocessen og leverafgiftningen.

☀ Spinat: meget rig kilde til vitamin K, folinsyre og jern sammen med antioxidanter vitamin C og E. Igen vigtigt at få i løbet af ugen. Køb de små babyspinatblade.

☀ Rucula: del af korsblomstrede familie, højt i phytonutrienter, der understøtter detox via leveren. Min ynglingssalat.

☀ Purløg og forårsløg : del af allium familie som løg : indeholder svovlforbindelser – fremragende til afvænning, blodkar sundhed og cirkulation men også nogle af de fødevarer vi taler om når vi kigger på din dna-heath test.

☀ Citron: Drik citron hver morgen 20 minutter inden du spiser morgenmad. Udrenser og sætter gang i fordøjelsen. Varmt vand med citron, smager godt og er dejligt varm for kroppen at starte på.

☀ Agurk: anti -inflammatoriske egenskaber sammen med god kilde af antioxidanter. Agurker er dejlige i smag og gode mod dehydrering. Agurker som snack eller i din vand er en af mine favoritter.  Agurk har vist sig at forbedre forskellige fordøjelsesfremmende lidelser . De giver et markant lavere kolesterolindholdet i blodet , forebygge hjertesygdomme og åreforkalkning, forbedre afgiftningsreaktioner samt beskytter leveren mod skader. Jeg bruger tit agurk i mine grøntsagsjuices også.

☀ Asparges: er pakket med antioxidanter og har vist sig at forbedre fordøjelsesfremmende lidelser og forbedre leverafgiftningen for ikke at glemme den gode indflydelse på kolesterolindholdet i blodet, som forebygger hjertesygdomme og åreforkalkning.

☀ Kål: del af den super korsblomstrede familie med forbindelser, der understøtter levers afgiftning. Et must at få dagligt.

 

Brug citroner til at rense ud.

Forårsrengøring. Glemmer du din egen krop?

Ressourcer til at støtte de lokale fødevarer er igen www.aarstiderne.com . Jeg kan ikke stoppe med at reklamere for den businness. Jeg er øko-lover og jeg kan ikke undvære mine indkøb derfra og jeg får ikke noget for at sige det. Jeg er bare glad for at dele mine egne erfaringer.

 

Understøt din forårsrengøring med sauna, tørbørstning og håndklæde scrub. De giver ekstra skub i den indre udrensning – altså forårsrengøring.


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Få min gratis E-guide: "Farvel til diæter og cravings for altid
Luk

Få min gratis E-guide: "Farvel til diæter og cravings for altid

  • - Kan jeg undgå slankekure og diæter?
  • - Hvad er cravings?
  • - Jeg drømmer om sund livsstil - Hvad gør jeg?