Fødevareintolerance

 

Har du en fødevareintolerance?

Har du madallergi?

Tror du, du eventuelt lider af en intolerance, men er usikker?

Er maden din fjende?

Spiser du rigtigt?

“Lad maden være din medicin og medicin være din mad”

Det har du hørt mig sige før.

Nå, men sådan er det desværre ikke altid. fødevareintoleranceFor det kommer jo an på hvilken mad du spiser og hvad netop din krop kan tåle. Ingen er ens.

Sund mad kan godt drille din krop. Sunde madvarer som ananas, æg, mandler, tomater og melon driller min krop, bare for at nævne få. Hos dig kan det være noget helt tredje.

Hvis du har fødevareallergi eller endda intolerance, kan nogle fødevarer være drilske for din krop og dit sind især, hvis du ikke er god til at variere din mad. Dette er noget mange mennesker ikke ved.

 Mange symptomer stammer fra en intolerance. Mange oplever fysiske og psykiske symptomer dagligt. Disse symptomer er en medvirkende årsag som alvorligt kan påvirke den generelle velvære og nydelse af livet.

Årsagen til intolerancer er efter min mening at vi spiser og lever efter en livsstil, som dræner vores krop. Vi spiser for meget af de samme madvarer samtidig med vi fylder den med stimulanser, kemikalier, elektronik i en trist verden, hvor mange mennesker går rundt med vrede, skyldfølelser, sorg som ikke bliver healet.

Symptomer for fødevareintolerance:

  • Træthed
  • Hjernetåge
  • Hovedpine
  • Nedtrykthed
  • Depression
  • Forstoppelse
  • Udslæt
  • Luft
  • Oppustethed
  • Diarré
  • Væskeansamlinger

Dette er blot nogle af de problemer jeg støder på hos mine klienter, på facebook og i mange emails. 

Der er mange potentielle rødder bag disse gener, men en af de nemmeste at identificere, er din mad. Det er, hvor jeg startede for 4 år siden, da min energi begyndte at dvale og symptomerne begyndte at hobe sig op. Jeg satte dengang min detektivhat på.

En simpel blodprøve afslørede, at jeg havde fødevareintolerance for 19 madvarer. Ja 19. Det var meget vildt for mig at opleve, da jeg havde en fornemmelse af , at nogle fødevarer var drilske, men ikke alle 19.

Heldigt for mig, har jeg ikke fødevareallergi. Nu er jeg er obs på hvilke madvarer der er drilske, og jeg husker hver en madvare, jeg har indtaget, så jeg kan kontrollere, om jeg får symptomer.

Jeg kan i dag sagtens spise de 19 fødevarer igen, men med måde, og de indgår ikke i min daglige kost. Man kan sagtens spise disse madvarer igen uden problemer, men det kræver at man holder en lang pause på 6 måneder før man igen begynder at vende tilbage til normalen – og så være opmærksom på, hvis kroppen begynder at reagere.

Så hvordan kan du spotte en fødevare intolerance eller en allergi?

Udtryk som allergi og overfølsomhed bruges ofte i flæng, men der er en forskel. Nogle følsomheder er ikke sande allergier.

Hvordan kan du blive testet for en fødevareallergi?

Hvis du har mistanke om, at du har en fødevareallergi,fødevareintolerancekan du gå til lægen.

 Hvis du mistænker en fødevareintolerance kan jeg hjælpe dig med en blodprøve. Læs mere her.

Jeg har mange klienter, der ønsker at vide besked fødevareintolerancer om de skal eliminere nogle fødevarer for en periode. Men det kræver engagement, at tjekke ediketter, handler anderledes ind, finde alternativer. Det bedste er at have et godt samarbejde med din kostvejleder, så du får hjælp og støtte.

Via en blodprøve behøver du ikke bekymre dig om, hvad du måske er nødt til at give op. Når du har identificeret dine problematiske fødevarer, kan du opretholde et lækkert allergen-fri eller intolerance-frit liv. Hvem ved! Du vil måske endda opdage, at din nye og forbedrede kost er endnu mere tilfredsstillende og lækker end dine gamle spisevaner. 

Men en blodprøve er ikke hel billig -kr 3850,-  så der er også en gratis metode.

Ved at holde en omhyggelig og detaljeret maddagbog, er det muligt at sortere mange allergier ud uden at skulle undergå dyre test.  Så ved at fjerne de madvarer vi i sammenråd finder ud af kunne være dine drilske madvarer, kan du via et forløb med mig stadig eliminere nogle fødevarer og følge en rotationsdiæt ved at skrive maddagbog flittigt. Det kræver selvfølgelig et udførligt stykke arbejde, men det er en billigere metode, og en metode der gør, at du kan mærke efter hvad og hvordan din krop reagerer.

Hvis jeg mener du skal prøve at holde dig fra tomater fx, så beder jeg dig om at holder dig en uge fra tomater. På 8 dagen skal du så prøve at introducere dem igen for at se om dine symptomer kommer tilbage og bemærke forskellen. Ofte ser jeg en bedring allerede på 1 uge. Så det kunne være hvede, gluten, komælk, gær, æg tomater, sesam, mandler, hasselnødder, melon, hvidløg you name it. Alle fødevarer du spiser dagligt kan trigge din krop.

 

 

Madalternativer:

Hvis du skulle være så uheldig at være enten Fødevareintoleranceallergisk eller have en fødevareintolerance lister jeg her nogle alternativer for at nævne nogle få:

  • Sesamfrø og jordnødder = Solsikkekerner og græskarfrø
  • Komælk og soja = mandelmælk, quinoamælk, havremælk, hampe-mælk, kokosmælk
  • Æg = hørfrøskum
  • Hvede = quinoamel, majsmel, rismel,boghvedemel, glutenfrit brød, quinoa pasta, boghvede pasta
  • Havregryn = glutenfri havre eller boghvedeflager
  • Fisk og skalddyr = plantebaseret proteiner: frø, linser, bønner, ærter

 

Lad mig endelig høre fra dig. Del gerne i kommentarfeltet. Hvad har du gjort ved dine fødevareintolerancer? Er du god til at variere din mad? Mistænker du en fødevare for at være drilsk?


  • Hej
    Har lige fået testet mig og er inntolorant for mandler, hvede, koprodukter, egg, melon, infefær, gær. Jeg bor på Færøerne så jeg tror at det bliver en stor udfordring at finde alternativer.

    • Ja det kan godt være lidt svært, når man lige er blevet testet. Jeg vil meget gerne hjælpe dig over Skype, hvis du ønsker en session, hvor jeg guider dig. Jeg tåler ikke selv mandler, hvede, komælk, æg, melon og gær. Så jeg vil mene at jeg spiser fint og er en ekspert lige på de punkter du nævner pudsigt nok.

      Ellers er du velkommen i mine online klub eller detox forløb.

      Håber det giver dig motivation at du ikke er alene om det.

  • Skriv et svar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

    Få min gratis E-guide: "Farvel til diæter og cravings for altid
    Luk

    Få min gratis E-guide: "Farvel til diæter og cravings for altid

    • - Kan jeg undgå slankekure og diæter?
    • - Hvad er cravings?
    • - Jeg drømmer om sund livsstil - Hvad gør jeg?