Er kulhydrater usunde?

Kulhydrater

Hvad er kulhydrater?

Mange går med idéen om, at kulhydrater er noget der feder, og det er efterhånden populært at leve efter low carb-diæter, glutenfrit og uden stivelse. Kulhydrater i sig selv vil ikke gøre, at du tager på, men det vil et kalorieoverskud derimod!

Back to basics – hvad er kulhydrater egentlig, og hvilke typer findes der?

Kulhydrater er kroppens foretrukne energikilde og indeholder 4 kalorier per gram. Får vi ikke nok gennem kosten, vil vores depoter tømmes. I dette tilfælde skal vi bruge energi fra en anden kilde, og vi kan i nogle tilfælde begynde at nedbryde vores muskler for at danne energi. Kulhydrater sørger for energi til din hjerne og dine muskler, samtidig med at de oftest er spækket med nødvendige vitaminer og mineraler, hvis vi vælger de rette.

 

Simple vs. komplekse kulhydrater

Der er dog fokus på hvilken type af kulhydrater, vi spiser. Oftest taler vi om simple og komplekse kulhydrater. De simple, hurtigt optagende, består bl.a. af slik, kage, hvidt brød og frugt. Imens frugt gavner os med vitaminer og mineraler, er de andre raffinerede kulhydrater næringsfattige og dermed unødvendige. Simple kulhydrater optages hurtigere, som gør vores blodsukker stiger hurtigt.

Komplekse kulhydrater findes i bl.a. grøntsager, fuldkornsprodukter og kartofler. De optages langsommere i kroppen, har et højere indhold af fibre og giver en bedre, længerevarende mæthedsfornemmelse. De hjælper os også med at bevare et stabilt blodsukker igennem dagen.

I løbet af dagen er det en god idé at fokusere på at få en masse komplekse fiberrige kulhydrater, da det som sagt sørger for at holde dit blodsukker stabilt. Jo mere aktive vi er i løbet af dagen, jo flere kulhydrater har vi brug for. Dog findes der en undtagelse ift., hvornår det kan være en god idé at indtage de hurtige kulhydrater. Hvis du skal ud og præstere i lang tid så som at spille fodbold eller løbe et marathon, kan det være en idé undervejs at indtage hurtige kulhydrater som bananer, der giver hurtig energi til kroppens muskler.

 

Men hvor meget har vi brug for? Og hvad med kostfibre?

Kulhydrat skal udgøre 45-60 E% af dit daglige energiindtag. Det betyder altså, at halvdelen af vores energi skal komme fra kulhydrat.

Kostfibre er en vigtig del af vores kost. Sundhedsstyrelsen anbefaler et indtag på 25-35 g kostfibre dagligt. Kostfibre har en positiv effekt på vores tarmflora, udskillelsen af giftstoffer, kolesteroltal, forhindrer forstoppelse og har en mættende effekt. Derudover har de også en positiv virkning på vores immunforsvar.

 

Hvad så med gluten?

Gluten er et protein, som især findes i hvede, byg og rug, og som for de fleste af os ikke giver nogle problemer at spise. Dog lider få af glutenintolerance eller cøliaki, som giver dem forskellige symptomer ved indtagelse af gluten. Glutensensitive personer kan opleve symptomer eller reaktioner uden at lide af cøliaki, når de spiser gluten, og kan med fordel prøve at leve glutenfrit i en periode for at se, om de kan mindske symptomerne.

Symptomer:

  • Luft i maven
  • Oppustethed
  • Forstoppelse
  • Diarré
  • Sløvhed

Hvis du vil have hjælp og inspiration til at få bedre kostvaner, og evt. få foretaget en intolerance-test (en lille blod finger-prik-test du tager selv derhjemme), kan du tage kontakt til mig på mail: nicole@nicolepunzi.dk for mere info.

Glutenfrie alternativer:

  • Kartofler både normale og søde
  • Ris
  • Majs/majsmel
  • Quinoa
  • Boghvede
  • Glutenfri havregryn
  • Mandel- og kokosmel til bagning
  • Kikærtemel og bælgfrugter

Vigtige tag-med pointer:

  • Kulhydrater er kroppens foretrukne energikilde og bør udgøre 45-60 E% af kosten
  • Undgå de tomme kalorier fra kulhydrater så som slik, raffinerede hvide brødtyper og søde sager.
  • Spis grove, fiberrige kulhydrater som fuldkornsprodukter, kartofler og grøntsager – de indeholder desuden også flere vitaminer og mineraler
  • Kostfibre har mange gavnlige effekter på kroppen som fx at fjerne uønskede stoffer fra kroppen
  • Prøv at skære ned på dit indtag af gluten, hvis du lider af symptomerne på intolerance

 

Opskrifterne på min onlineklub er altid glutenfrie og uden raffineret hvidt sukker. Du kan tilmelde dig her og få inspiration til madlavning i hverdagen. Du kan vælge mellem veganske og almindelige opskrifter med lyst kød/fisk/skaldyr/æg. Tit middelhavskost med et kvist af pegan, vegan og raw. Alt er tilladt. Lad os eksperimentere med de skønne råvarer fra naturen. Gerne økologisk.


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Få min gratis E-guide: "Farvel til diæter og cravings for altid
Luk

Få min gratis E-guide: "Farvel til diæter og cravings for altid

  • - Kan jeg undgå slankekure og diæter?
  • - Hvad er cravings?
  • - Jeg drømmer om sund livsstil - Hvad gør jeg?