Er kaffe optimalt for dig og din sundhed?

 

  • Drikker du kaffe?
  •  Hvor meget kaffe drikker du i gennemsnit per dag?
  •  Er det usundt eller sundt?
  • Hvorfor kan nogle tåle mere kaffe end andre?
  •  Hvorfor er forskningsresultaterne både for og imod kaffe?

 

Sikke mange uvisheder der er om kaffe. Hold nu op – hvor bliver vi bombarderet om kaffe og dens egenskaber. Den ene dag er det ok at drikke kaffe, den næste dag er det uhensigtmæssigt. Det vil blive ved med sådanne påstande fremover. I Danmark elsker mange kaffe, og det er efterhånden en velkendt nationaldrik. Mange kan ikke komme igennem dagen uden en eller anden form for kunstig koffeinholdig energidrik.

 

Så lad os sige det både er sundt og usundt. Det er moderation, kvalitet og individualitet samt nydelse, der er nøgleordene her. Du er herren i dit liv og det er dig, der skal tage stilling til, hvad du ønsker at gøre. Jeg kan dog hjælpe dig med at belyse lidt om de sundere valg og MINE EGNE TANKER omkring det.

 

Sandheden er jo, at vi ikke reagerer ens på kaffe. Du er unik med dine gener, miljøfaktorer og personlige erfaringer. Men kort sagt må jeg nok konkludere, at et moderat indtag af kaffe, ca højst 2 kopper dagligt, ikke medfører nogen slemme helbredsproblemer, men at overdrivelse godt kan gøre det.

 

Er din leverafgiftning i orden og er dine knogler stærke, så har du bedre chancer for at kaffe ikke er så skadeligt for dig. Men hvordan ved du så nu om dine processer fungerer optimalt?

 

Et spændende DNA spørgsmål, som jeg hjælper mine klienter med via DNA tests.

Indtages kaffen herudover på den rette måde kan du effektivt bruge kaffe, som en del af din generelle sundhed og træningsplan.

Der er så mange spørgsmål om kaffe, selv i dag hørte jeg om kaffe- diskussionen i radioen og læser om det alle vegne på nettet.

 

For det første, så skal kaffe nydes i god kvalitet.

Til dig der drikker kaffe: Nyd en god lækker kop kaffe af kvalitet og holde fast i din livsstil, hvis det betyder kvalitet for dig. De fleste forskere er nemlig enige om, at moderat kaffe indtag sammen med fornuftig kost og motion har det ikke nogen stor  betydning for dit helbred i det store hele.

 

Til dig der ønsker et sundere helbred eller undgå at tricke dine gener, er det mindre hensigtsfuldt at drikke kaffe – nyd derimod en anden varm drik og husk at drikke en masse vand gerne med citron.

 

Netop i dag deler jeg i mit nyhedsbrev andre alternativer til kaffe. Så hvis du ønsker en variation eller udskiftning af kaffe, så sign dig op til mit nyhedsbrev eller skriv en mail til mig og jeg sender dig mit nyhedsbrev om kaffe alternativer.

 

Jeg er ikke selv opvokset med kaffe og havde en periode for 4-5 år siden, hvor jeg så nød en god kop kaffe med veninderne og min mand. Jeg kunne mærke at min energi blev forøget lige efter en god kop og det handlede om nydelse. Men så gik det også op for mig hvor hurtigt jeg røg ned i et hul efter kaffeindtagelse, så det virkede ikke helt i længden for mig. Min mand drak flere kopper kaffe om dagen og jeg måtte nørde mig ned i hvad det gjorde ved kroppen. Jeg blev heldigvis klogere og fandt tilbage til min yndlings varme drik : TE.

 

Med min viden i dag og mine erfaringer fra klienter så måtte jeg lige dele dette med dig.

 

Jeg fraråder mange af mine klienter at drikke mange kopper kaffe om dagen. De kommer jo med et ønske om at få sunde resultater. Og det er fordi kaffe blokerer for nogle super vigtige mineraler i kroppen, som mange af mine klienter allerede mangler i forvejen og, som er med til at gøre dem sunde. Men det du skal forstå er, at kaffe indtagelse er individuelt. Nogle kan bedre tåle det end andre. Og til mange andre klienter råder jeg dem til at nyde en god kop kaffe – igen individuelt.

 

Det handler også om hvilke resultater den enkelte ønsker at opnå.

 

MEN VIGTIGT ER: Mærk efter hvordan din krop reagerer på din kop kaffe og beslut dig ud fra dine erfaringer, symptomer , stofskifte, kondition, indtagelse af medicin, kropsvægt og genetik m.m om kaffe er sundt for lige netop dig.

 

Efter jeg har dykket lidt mere ned i DNA og gener, så er det interessant at se, at de DNA-test, jeg arbejder med kan være med til at sige om kaffe er uhensigtmæssigt eller mindre skadeligt for lige netop dig.

Her er mine egne grunde til hvorfor jeg stoppede med min kaffe indtagelse i hverdagen:

 

  • Jeg nyder te og har altid været te-elsker, så da jeg opdagede at jeg ikke tilstrækkeligt producerer B-vitaminer i min krop, så fattede jeg, at når kaffe kan forårsage mangel på især B1 (thiamin ) så ville jeg lide af endnu flere mangler ved at drikke det.

 

  • Kaffe er syredannende i kroppen og syre får min krop en masse af i forvejen. Så citron som er basedannende i min te gør, at jeg optimerer min syre-base balance.

 

  • Min lever afgifter optimalt, men hvorfor byde den en masse arbejde for min lever med at afgifte kaffe, når jeg ønsker at min lever i stedet bør bruge energi på at afgifte alle andre gifte jeg ikke er herre over fra mit eksterne miljø? Min lever er i forvejen på overarbejde med et hav af processer – så hvorfor egentlig byrde den med mere?

 

  • Kaffe anstrenger binyrerne samt gav mig personligt et dyk i min energi efter én time eller to og så cravede jeg bare efter noget sødt for at holde mig kørende. Negativ ond cirkel for mig.

 

  • Kaffe sprøjtes også med pesticider mange steder, som er giftige for mig og for ikke at glemme acrylamid som er kræftfremkaldende stof. Så endnu en grund til at vinke farvel til noget jeg i virkeligheden gjorde for andre skyld, og for at være social med alle de andre kaffedrikkere.

 

  • Kaffe er vanedannende med symptomer som hovedepine, træthed, irritabilitet, koncentrationsbesvær og andre irriterende problemer synes jeg også generede mig, de dage hvor jeg elskede mit ”quick me up – fix”. Men jeg fandt ud af, at jeg kunne spise sundere alternativer til de fixs, som kaffe engang gav mig. Du kan nemlig heldigvis øge din energi med naturlige midler, der nærer og støtter din krop.

 

  • Søvnbesvær. Jeg kunne simpelthen ikke sove med den koffein i kroppen. Nogle mennesker er altså koffein følsomme og tolererer det ikke så godt, eller har problemer med at sove, hvis de har koffein for sent på dagen. Så ja tak skøn nattesøvn, når jeg har 3 børn.

 

Men bare fordi jeg er stoppet med at drikke kaffe og bare fordi nogle af mine klienter har haft stor succes med at vinke farvel til deres kaffe, så kan du som sagt godt nyde en super god kop kaffe engang imellem og være glad for, at nogle nye studier siger at kaffe kan have nogle sundhedsfremmende egenskaber.

 

Efterfølgende er forslag til dig, der vil drikke kaffe og som ønsker nydelsen sammen med nogle af de sunde terapeutiske egenskaber forskningen har fundet frem til at kaffe giver:

 

  • Drikke kaffe sammen med et glas vand, da kaffe er vanddrivende og fordi mange drikker mange kopper kaffe og glemmer at drikke vand som er super essentielt for kroppen. Så drik vand og lad være med at gøre din kaffe nydelse til et måltid af masser af mælk og sukker, så du ikke får næringsrige fødevare i stedet.

 

  • Benytte økologisk kaffebønner, der dufter og smager frisk og gerne selvmalet for at undgå for mange giftige kemikalier.

 

  • Undgå al mulig sukker og mælk i kaffen og benyt mandelmælk eller stevia i stedet for at undgå at hælde flere syrer ned i den syre-holdige drik samt nyd de sunde fordele og ikke de skadelige ved at hælde fløder, sukker og andre sødemidler og smagsstoffer, er kan skade dit helbred.

 

  • Drik kaffe tidligt på dagen og undgå søvnbesvær

 

  • Undgå kaffefiltre: eller sørg for ikke at bruge de bleget filtre. De lyse hvide er klor bleget, og noget af denne klor vil udvaskes fra filteret under brygningen. Bleget filtre er også fuldt med farlige dioxin.

 

  • brug glas eller keramik krus og undgå plastik kopper med BPA

 

Du kan prøve at få taget en DNA-test hos mig og vi kan studere dine gener om hvorvidt de tænder eller slukker for uhensigtsmæssige processer og enzymer i din krop. Så er det op til dig at vurdere hvor godt det er eller ej. Men prøv at lav en kaffe-test med dig selv over 2 uger. Drop al kaffe i 2 uger og mærk efter hvordan din krop har det efter 2 uger.  Så kan det være at du selv kan teste om det er sundt eller usundt for dig.

 

Del gerne dine kaffe oplevelser og erfaringer samt tanker med mig.

 

Kærlige torsdags hilsener,

Nicole

 


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Få min gratis E-guide: "Farvel til diæter og cravings for altid
Luk

Få min gratis E-guide: "Farvel til diæter og cravings for altid

  • - Kan jeg undgå slankekure og diæter?
  • - Hvad er cravings?
  • - Jeg drømmer om sund livsstil - Hvad gør jeg?