Er frosne grøntsager sunde?

Frossen frugt og grønt

Sundhedsstyrelsen anbefaler at vi spiser 600 g frugt og grønt om dagen, hvor mindst halvdelen skal komme fra grøntsager. Frugt og grønt gavner kroppen og hvis man tager og tænker sig om når man handler ind, så er der både penge at spare og andre fordele som jeg vil komme nærmere om i dette indlæg.

Der kan godt være en del økonomiske ulemper ved at købe frisk frugt og grønt. Mange har en god intention om at købe massere af frugt og grønt når de er ude at handle ind og dette lyder også rigtig fint i mine ører. Derefter ender det i hhv. køleskabet eller frugtskålen og så glemmer man alt om det. Frisk frugt og grønt bliver generelt hurtigere dårligt end frosne produkter og ender derfor tit i skraldespanden. Dette fører til en masse madspild og hvis bare alle husholdninger i Danmarks befolkning gør det, så løber det op i flere tusinde tons mad der bliver smidt ud om året.

 

Undersøgelse

I 2012 blev der lavet en dansk undersøgelse af Landbrug og Fødevarer som belyste madspildet i den danske befolkning. Ifølge undersøgelsen blev der i 2012 smidt 717.000 tons mad ud, hvoraf de de danske husholdninger bidrog med 261.000 tons og herefter detailhandlen med 163.000 tons. Globalt set så vil 1/3 af alt den mad der bliver produceret på verdensplan ende i skraldespanden. Selvom denne undersøgelse er fra et par år tilbage, så har vi i dag stadig en stor tendens til at smide fødevarer ud som vi kunne have haft glæde af og dette er super ærgerligt.

Ved at spise frugt og grønt som har været frossent mindsker man madspildet på den måde, at man kun tager hvad man har brug for og så ryger det tilbage i fryseren. Dette er både godt for pengepungen og miljøet.

 

Er frosne grøntsager sunde?

Frosne frugt og grønt produkter bliver høstet, når de er friske og bliver herefter frosset ned. På den måde holder de stadige på vitaminerne og mineralerne, som er med til at gavne vores krop. Ser man på frisk frugt og grønt, så bliver vi nødt til at importere det fra udlandet, da vi ikke selv kan producere det hele året rundt i Danmark. Dette medfører i de fleste tilfælde at produkterne bliver høstet før tid, altså inden de er helt modne af den grund at de skal kunne klare den lange transport hertil. Et eksempel på dette er bl.a. bananer.

Det friske frugt og grønt bliver til dagligt udsat for lys, ilt og varme både under transporten eller på hylderne i supermarkedet, hvilket tærer på deres næringsværdi. Der er flere eksempler på at frosne produkter indholder mere næring fremfor de friske. Hvis man kigger på f.eks. frossen broccoli eller gulerødder, så indholder det faktisk mere næring i form af vitaminer og mineraler end i den friske udgave. En ulempe ved f.eks. frosne grøntsager er når man tør dem op eller begynder at koge dem, så forsvinder meget af næringen ud i vandet. Derfor er et godt råd ikke at koge dem helt møre, men kog dem dertil hvor de stadig har bid. Bedste fif er at bruge frosne grøntsager i dine smoothies eller til wok-mad.

 

Vitaminer og mineraler i frosne frugt og grøntsager

Frugt og grønts vitaminer og mineraler indgår i kroppens stofskifteprocesser og regulerer fysiologiske mekanismer i kroppens celler. Mennesket kan ikke selv producere vitaminer og mineraler, derfor har vi brug for det via kosten, så vi kan hjælpe kroppen med at være i balance. Vitaminer og mineraler er også antioxidanter, som kan have en positiv og hæmmende effekt på de frie radikaler, som kan udvikle kroppens celler til det mere negative, som ødelægger celler og væv.

Frie radikaler er ustabile iltmolekyler, som enten opstår i stofskifteprocesser i cellen eller exogene kilder som f.eks. forurening, røg, stråling og medicin. Når der sker en ophobning af frie radikaler, som ikke bliver neutraliseret af antioxidanter, så vil deres ophobning i kroppen føre til oxidativ stress. Oxidativ stress kan i værste tilfælde øge risikoen for at udvikling af sygdomme. Derfor er det en fordel at få en masse antioxidanter, som man bl.a. kan få fra frugt og grønt. Og hvis man sammensætter dette med en varieret kost, så brude ens næringsbehov være ret godt dækket.

Hvad gør Nicole?

Håber du blev lidt klogere indenfor dette emne. Husk det er vigtigt at tænke på sig selv og miljøet. På mit 10 dages online forløb spiser vi smoothis med frosne bær og frosne grøntsager spinat, rødbede og broccoli. Jeg har lavet et nyt forløb, hvor vi arbejder med små vaner i 3 måneder. Vi fokuserer på 1 ny vane om ugen. Det gør det nemt at overskue. 12 nye vaner på 12 uger. I det nye forløb “Detox Delight” spiser vi den ene uge en smoothie om dagen. Så der vil også være frosne bær og grøntsager. Jeg køber økologi, og jeg koger ikke mine bær som er økologiske fra Irma til mine smoothies. Jeg har enndu ingen problemer haft med frosne øko bær. Hvorfor koge vitaminer væk, når de er økologiske og af god kvalitet? Jeg bruger kun øko frosne bær og frosne grøntsager til mine smoothies. Men jeg laver også hver dag en smoothie enten til morgenmad, mellemmåltid eller dessert. Brug dine penge på økologi her. Ja jeg ved de er dyre,  men det er en investering til din krop. Din mave fortjener det bedste. Jeg spiser hver aften mælkesyrebakterier og har et ok immunsystem til diverse bakterier. Synes det er synd at bakterie-skandalen af bær har påvirket at mange koger deres bær inden de laver en smoothie. Det var jo ikke øko bær fra Irma der var problemet. Kvalitet er altid bedst. Jeg er ikke sponsoret af Irma og jeg elsker også Ânglamark. Det er ren og skær anbefaling fra mig. Hvordan spiser du frosne bær og grøntsager? Hvad er din holdning til det og husker du det?

 


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Nup min E-bog: “Slip dine symptomer nu”
Luk

Læs e-bogen: "Sådan slipper du af med dine symptomer. Tag mini-intolerancetesten og nup mine opskrifter!"

  • - Kan jeg slippe mine symptomer?
  • - Hvilke opskrifter anbefaler du?
  • - Jeg drømmer om sund livsstil - hvad gør jeg?