Basilikum / Pesto

 

Kan du lide basilikum?

 

Bruger du det nok i din madlavning?

 

Hvad med pesto?

 

Vil du have en mælkefri pesto opskrift?

 

Få sundhedsmæssige fordele og skøn aroma på samme tid med basilikum.

 

Jeg kan da ikke undgå at skrive om basilikum, nu hvor jeg befinder mig i Italien en uge endnu. Jeg vil i hvert komme til at savne nogle af de friske råvarer hernede fra. De har jo ikke den samme duft- og smagsmæssige kraft i Danmark, men jeg glæder mig også til at komme hjem til Danmark og arbejde igen, og spise det jeg plejer, der hvor jeg har bygget min livsstil op udfra råvarer og indkøb.

 

Men pesto er faktisk  overhovedet ikke nogen dårlig idé at lave tit og at opbevare i køleskabet. Det er både for din sundhed, men også en dejlig smagsoplevelse. Du kan lave pesto af en masse forskellige krydderurter, og det er noget jeg virkelig kan anbefale, så i dag vil jeg skrive mere om basilikum og dele en opskrift på basilikum-pesto med dig.

 

Basilikum er bare en fantastisk italiensk sund krydderurt. Jeg elsker basilikum og det er nok en af mine favoritter. Bare duften minder mig om sommer, og smagen samt alle de skønne retter med basilikum, hensætter mig til en helt anden verden. Jeg elsker at have den smukke plante stående i min vindueskarm, så kan det blive mere fantastisk???

 

Basilikum er fyldt med antioxidanter. Har du styr på ordet nu? (Antioxidanter beskytter dine celler mod de onde skadelige frie radikaler (molekyler) som er med til at forårsage skader, inflammation, kræft, hjertekarsygdomme, hjernesygdomme, knogleskørhed m.m). Så du kan jo ikke leve uden dine antioxidanter vel? Jeg kan i hvert fald ikke, og derudover smager basilikum jo himmelsk i hvert fald i min mund.

 

Basilikum er en kraftfuld lille urt med fantastiske egenskaber som indebærer DNA beskyttelse, antimikrobielle og anti-bakterielle egenskaber, rig på antioxidanter og anti-inflammatoriske fordele. Olierne og flavonoiderne i basilikum er særlig interessante.

Basilikum er spækket med vitaminer og mineraler som magnesium, calcium, kalium, folat, jern, mangan, A,C og K vitaminer. Dine celler klapper i deres små hænder af jubel, når de får basilikum, også især fordi den indeholder de gode olier.

Basilikum anvendes mod hoste, hovedpine, feber,  kvalme, fordøjelsesbesvær ,men kan også hjælpe med at bekæmpe virusinfektioner, herunder forkølelse, influenza og herpes.

Der findes mange sorter af basilikum, som anvendes i indiske, asiatiske og thailandske køkkener også. Jeg er jo noget af en italiener-nørd med rødder fra Italien, så mit område er nok mere middelhavs inspireret. Selvom jeg også elsker asiatiske retter.

Basilikum er nem at holde både indenfor og udenfor, men den skal selvfølgelig have vand. Tørret basilikum er også hel super at anvende, så der er ingen undskyldninger for at gå tør for basilikum derhjemme i dit køkken. Spar endelig ikke på det. Jeg bruger en hel plante, når jeg laver mad altså 1-2 store håndfulde, hver gang jeg anvender basilikum. Jeg tør godt indrømme, at det sker tit i løbet af ugen.

Jeg køber min økologisk basilikum i Netto, Irma eller via aarstiderne. Balikum har et hav af anvendelsesmuligheder. Kan evt bruges i dressinger, juicer, smoothies, i pesto, i skønne retter med grønsager, supper, salater, dip, bælgfrugter, fisk, kødretter, desserter, is, i isterningerne i din vand m.m. Den hjemmelavede  pesto slår alle. Læs indholdsfortegnelsen på den du køber. Hvor mange % står der, at den indeholder pinjekerner? Og hvilket fedtstof er der brugt? Den hjemmelavede tager max 10 minutter at lave. Jeg kan lave en hurtig pesto på 5 minutter. Det er ligeså mange minutter jeg bruger på at købe en, hvis ikke det tager længere tid?

 

 

 

 

 

 

 

Et godt råd er altid at drysse så mange friske krydderurter  som pynt og powerful ernæring over din mad til daglig. Det giver retten charme, aroma, pynt og kroppen får gode ernæringsmæssige fordele.

Pesto kan som sagt bruges i mange kreative retter. Og ikke kun i pasta. Pesto er som sagt ikke kun balilikum, pinjekerner, olivenolie, salt, peber og parmesan ost. Der er et hav af fremgangsmåder, og det er mit budskab, at du bør lave forskellige pestoer af forskellige kerner og nødder samt forskellige krydderurter. Prøv denne opskrift og prøv at tilsætte det i din mad, som du ønsker. Håber du bliver inspireret til at gå pesto AMOK.

 

 

Traditionel pesto lavet uden parmesan lavet på 5-10 minutter (ikke alle kan tåle mælkeprodukter, men parmasan er ellers fyldt med kalk) Jeg lever bare mælke – og glutenfrit. Så derfor mit valg.

 

Ingredienser

1 stort bundt frisk basilikum

2 små fed hvidløg

rå valnødder eller pinjekerner

2 spsk. hamp frø (valgfri, hvis du ikke har disse)

4 spsk. Olivenolie og gerne mere efter ønskelig konsistens

2 spsk. frisk citronsaft (valgfrit men holder på den grønne farve)

½ tsk. salt (efter smag)

frisk kværnet peber (efter smag)

 

 

 

Fremgangsmåde

Du skal simpelthen kombinere alle ingredienserne i en blender. Blende indtil pestoen er cremet og lækker.

Du kan tilføje ekstra olivenolie til “tynde” pestoen ud med.

 

Et godt fif og must udover citron er at tilføje lidt ekstra olivenolie på det øverste lag og opbevar pestoen på glas i dit køleskab for at holde det frisk. Jeg får spist pestoen i løbet af 2 dage og nyder at have pesto stående altid som et lækkert alternativ til smag i mine retter.

 

Gode fifs er at tilsætte lidt spinat, persille eller grønkål til din basilikum, når du laver pesto. Så får du endnu flere sunde fordele. Der er et hav af muligheder, fantasien sætter ingen grænser.

 

Jeg bruger min basilikum i quinoaretter, som dip til mine snacks (gulerødder, agurker, asparges, rød peber, selleristilk, squash, broccoli, blomkål ect), på ristet glutenfrit brød, i mine salater som dressing med ekstra olivenolie og æbleeddike, i mine bælgfrugter som dressing, i ovnen på laks, kalkunkød, kyllingekød, lam osv.

 

Hvordan nyder du din pesto? Har du nogensinde prøvet din pesto uden at spise pasta til? Her i Italien kan jeg få en masse forskellig boghvede glutenfri pasta, så for at gøre mine børn glade, så har vi da også nydt nogle tallerkener boghvede pasta – også med pesto…..Men prøv det hellere på den nye måde. Noget du ikke har prøvet før og som er sundere. Jeg opfordrer dig til at prøve noget helt nyt med din pesto!

Viva basilikum.

 

 


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Få min gratis E-guide: "Farvel til diæter og cravings for altid
Luk

Få min gratis E-guide: "Farvel til diæter og cravings for altid

  • - Kan jeg undgå slankekure og diæter?
  • - Hvad er cravings?
  • - Jeg drømmer om sund livsstil - Hvad gør jeg?